برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آموزش ساده‌ وبلاگ‌ نویسی در ۵ مرحله

آموزش وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی شباهت زیادی به رانندگی دارد. شاید شما از ابتدای عمرتان تحت عنوان سرنشین در ماشین بنشینید، تابلو‌های راهنما را ببینید و چالش‌های رانندگی در شرایط مختلف را مشاهده کنید. اما هرگز تا زمانی که خود پشت فرمان نباشید رانندگی را نیز فرا نمی‌گیرید.
در این مقاله قصد داریم وبلاگ‌نویسی را در ۵ مرحله ساده پیش ببریم و بیاموزیم.

آموزش ساده وبلاگ نویسی، مرحله اول: برنامه ریزی و اقدامات اولیه

حتی اگر مهارت نوشتاری خوبی داشته باشید از بذر ایده تا منتشر کردن بلاگ، ممکن است چندین روز یا حتی یک هفته را صرف «نوشتن» یک پست وبلاگ کنید. اما این مهم است که برای این ساعت‌های طلایی برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید.
حتی لازم است زمانی را تنها به فکر کردن به مقاله خود اختصاص دهید.

برنامه ریزی برای وبلاگ نویسی

قبل از این‌که شروع به نوشتن کنید باید مطمئن باشید برخی موارد برای نوشتن محیا است. این موارد می‌تواند شامل انتخاب موضوع، کی‌ورد‌ها (کلمات ‌کلیدی)، اهداف‌تان برای نوشتن مقاله، موضوعاتی که میخواهید حتما به آن اشاره کنید و … باشد.
بسیاری از وبلاگ نویس‌های جدید فرآیند برنامه ریزی را نادیده می گیرند، به جای آن که مرحله برنامه ریزی فرار کنید، بدانید انجام آن در واقع در زمان شما صرفه جویی می کند و به شما کمک می کند عادات وبلاگ نویسی خوبی داشته باشید.

موضوعی را انتخاب کنید که خودتان به آن علاقه دارید

قبل از انجام هر یک از مراحل زیر، حتما موضوعی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید.
هیچ چیز – حقیقتاََ هیچ چیز – به اندازه فقدان اشتیاق نویسنده، یک وبلاگ را نابود و ناموفق نمی‌کند.
خواننده می‌تواند متوجه شود که نویسنده از موضوع خودش حوصله اش سر می‌رود؛ پس ترجیحاََ موضوعات مورد علاقه خود را برای شروع انتخاب کنید.
ممکن است در صنعتی مشغول به کار شوید که کارفرما از شما بخواهد در رابطه با موضوعات سفارشی و خاصی بنویسید. راجع به آن تحقیق کنید و سعی کنید تا جای ممکن آن را با سبک و سلیقه خود مطابقت دهید. منظورم آن است اگر امکان داشت از دریچه نگاه خود آن موضوع را ببینید، بررسی کنید و راجع به آن بنویسید.
همچنین باید بتوانید بپذیرید که قرار نیست هر پستی موتور شما را روشن کند. برخی از پست‌ها مثل یک کار طاقت فرسا به نظر می‌رسند.

یک طرح کلی برای مقاله خود بنویسید یا رسم کنید

مقاله‌های خوب اتفاقی عالی نمی‌شوند! حتی بهترین وبلاگ نویس‌ها نیز به یک ایده کلی نیاز دارند تا آنها را در مسیر خود نگه دارد. اینجاست که خطوط طرح کلی وارد می شوند.
یک طرح کلی نیازی به طولانی بودن یا حتی دقیق بودن ندارد؛ بلکه یک راهنمای تقریبی است که شما را در مسیر خود نگه‌می‌دارد.

رسم طرح کلی مقاله

چه طرح کلی خود را تایپ کنید، چه روی یک تکه کاغذ، یا حتی روی یک دستمال کاغذی خط بکشید؛ فرقی‌ندارد. هر کاری که برای تمرکز شما مفید است را انجام دهید.

تحقیق و مطالعه را شروع کنید!

یکی از بزرگترین رازهایی که وبلاگ نویس‌های حرفه‌ای (و حتی خودم) نمی‌خواهند شما بدانید این است که ما در واقع همه چیز را نمی‌دانیم.
راستش را بخواهید، گاهی اوقات قبل از اینکه بنشینیم درباره آن موضوع بنویسیم، هیچ چیز درباره آن نمی دانیم.

این بدان معنا نیست که همه وبلاگ نویس‌ها جعل و کپی کاری می‌کنند. برعکس، کنجکاوی درونی بسیاری از وبلاگ نویس‌ها چیزی است که آنها را در کاری که انجام می دهند عالی می‌کند.
اگر برای امرار معاش وبلاگ دارید، باید راحت از یک موضوع به موضوع دیگر بپرید. حتی اگر چیزی در مورد آن نمی‌دانید. چیزی که به ما امکان می دهد این کار را انجام دهیم و در مورد موضوعاتی که برای ما جدید هستند، معتبر بنویسیم، دانستن نحوه تحقیق صحیح درباره یک پست وبلاگ است.

تحقیق و مطالعه

ناگفته نماند، اما اتکای کامل به ویکی‌پدیا به‌عنوان منبع اصلی تقریباً همیشه ایده بدی است.
بله، ویکی‌پدیا هزاران مقاله بسیار عالی دارد، اما خطاناپذیر نیست و حقایق نادرست بدون توجه ویراستار ها ممکن است در سایت منتشر شود.

اگر برای نوشتن پست وبلاگ خود به اطلاعات شخص ثالث متکی هستید، منابع معتبر را انتخاب کنید. انجمن‌های رسمی، وب‌سایت‌های دولتی، مقالات تحقیقاتی پراستناد و کارشناس‌های برجسته صنعت همگی نمونه‌های خوبی هستند.
با این حال، هیچ کس همیشه درست نیست، بنابراین با شک و تردید همه چیز را زیر سوال ببرید تا زمانی که مطمئن شوید اطلاعات شما درست است.

آموزش ساده وبلاگ نویسی، مرحله ۲: یک عنوان عالی انتخاب کنید!

انتخاب یک عنوان خوب اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه عنوان خواننده را برای ملاطعه مقاله شما جذب می‌کند. همچنین باید طوری باشد که موتور‌های جست‌وجو همچون گوگل آن را ارزشمند تلقی کنند و در صفحات اول آن را به مخاطب نشان دهند.
لازم به ذکر است که بالا آمدن مقاله در گوگل فقط متکی به عنوان نیست و عوامل مختلفی دخلیل است. در این راستا بهتر است راجع به سئو مطالعه کنید.

انتخاب عنوان

دو رویکرد اصلی برای نوشتن عنوان پست وبلاگ وجود دارد.
شما می توانید قبل از نوشتن محتوا مقاله خود در مورد عنوان نهایی تصمیم بگیرید (و از عنوان خود برای ساختاربندی طرح کلی خود استفاده کنید). یا می توانید محتوای مقاله وبلاگ خود را بنویسید و ببینید که پس از اتمام کار چه عنوانی مناسب تر است.

من شخصاً به یک رویکرد سفت و سخت پایبند نیستم. اما امروزه وجود رقبا در دنیای وب بسیار تاثیر گذار است؛ زیرا شما را مجبور می‌کند واقعاً درباره پست خود و نحوه جلب توجه مخاطب‌های خود فکر کنید.

آموزش ساده وبلاگ نویسی، مرحله ۳: نوشتن محتوای مقاله

بنا برمراحل قبل شما تحقیقات خود را انجام داده اید، یک عنوان (یا حداقل یک عنوان تقریبی) انتخاب کرده‌اید و اکنون آماده هستید تا در واقع یک مقاله برای وبلاگ بنویسید.

مانند عنوان‌ها، دو رویکرد اصلی برای نوشتن یک پست وبلاگ وجود دارد. شما می توانید بنشینید و یک پیش نویس کامل را در یک جلسه بنویسید، یا می توانید به مرور زمان آن را وبرایش کنید. در اینجا هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد – به جز هر چیزی که برای شما جواب می‌دهد.
با این حال، من توصیه می کنم تا حد امکان پیش‌نویس را در یک جلسه تهیه کنید. این کار شما را روی موضوع نگه‌می‌دارد واحتمال فراموش کردن نکات مهم را به حداقل می‌رساند.

در ساختار نوشته خود از هدینگ‌ها (سرتیتر ها) استفاده کنید. استفاده از سرتیتر‌های H1 تا H6 خوانایی مطلب شما را بالا می‌برد.
از جمله‌های بیش از حد طولانی و نامفهوم استفاده نکنید.
متن خود را در صورت امکان با صدای بلند بخوانید تا بفهمید چگونه صدا می‌دهد.

نوشتن محتوا متنی مقاله

مانند بسیاری از مهارت‌ها، نوشتن را هرچه بیشتر انجام دهید ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌شود. هنگامی که برای اولین بار شروع می کنید، ممکن است متوجه شوید که نوشتن یک پست یک هفته (یا بیشتر) طول می کشد، اما با تمرین، در عرض چند ساعت محتوا‌های متنی عالی خواهید ساخت. متأسفانه، هنگام نوشتن هیچ میان‌بری وجود ندارد – شما باید زمان بگذارید.

توجه: بسیاری از مردم با نوشتن مقدمه مشکل دارند. یک استراتژی عالی این است که مقدمه را در آخر بنویسید. فقط کافی است نوشتن محتوا را شروع کنید و بعداً نگران معرفی آن باشید.

آموزش ساده وبلاگ‌ نویسی، مرحله ۴: استفاده موثر از تصاویر

نوشتن برای وب ملزوماتی کاملاً متفاوت با نوشتن برای چاپ دارد. اغلب اوقات مردم، زمان یا توانایی تمرکز روی پست‌های طولانی وبلاگ را بدون تحریک بصری ندارند. حتی یک پست وبلاگ با قالب بندی مناسب که فقط از متن تشکیل شده باشد، احتمالاً خواننده شما را در عرض چند دقیقه به اینستاگرام یا توییتر فریاد می‌زند. به همین دلیل است که گنجاندن تصاویر در مقاله وبلاگ بسیار مهم است.

استفاده موثر از تصاویر

یکی از مهم ترین دلایل گنجاندن تصاویر در پست های وبلاگ خود، شکستن متن است. فرض کنید قرار است مخاطب از متن شما پرینت بگیرد؛ پراکندگی تصاویر در سراسر کپی باعث می‌شود مقاله شما کمتر ترسناک و از نظر بصری جذاب تر به نظر برسد.

تصاویر موضوعات پیچیده را به راحتی قابل درک می کنند.

پس از تصاویر متناسب با موضوع استفاده کنید. اگر ذوق گرافیکی دارید می‌توانید از یک سبک خاص برای جای‌گذاری تصاویر خود استفاده کنید.

آموزش ساده وبلاگ‌ نویسی، مرحله ۵: ویرایش

نوشتن محتوا یک مقاله سخت است و ویرایش سخت تر. بسیاری از مردم تصور می‌کنند بخش ویرایش به املا کلمات و نکات گرامری منتهی می‌شود. اما در بخش ویرایش شما ممکن است مجبور باشید بسیاری از جملاتی که ساعت‌های طولانی برای آن زمان گذاشتید برای انسجام مقاله شهید کنید.
قطعا برای حل مشکلات املایی و گرامری با دقت، وقت بگذارید. اما اینجا چند پیشنهاد برای‌تان آورده‌ام که خوب است در ویرایش محتوای متنی به آن‌ها نیز توجه کنید.

ویرایش مقاله

از تکرار بپرهیزید

یک چیز که خوانایی متن شما را پایین می‌آورد تکرار بیهوده‌ی برخی کلمات و عبارات است. وقتی اولین پیش نویس پست وبلاگ خود را تمام کردید، آن را بخوانید و کلماتی را که می‌توانند جایگزین شوند را بررسی کنید تا از تکرار جلوگیری کنید.

برای بررسی جریان، پست خود را با صدای بلند بخوانید

این ترفندی است که بسیاری از نویسندگان در کارگاه های آموزشی یاد می گیرند. اگر یک متن به طرز عجیبی با صدای بلند خوانده شود، احتمالاً در ذهن خواننده شما به طرز ناخوشایندی خوانده می شود.
ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما خود را مجبور کنید که پست خود را با صدای بلند بخوانید تا از وجود نقاط ضعف لفظی یا جملات نامفهوم آگاه شوید. دوباره کار روی آن کنید تا بهتر خوانده شود.

از شخص دیگری بخواهید محتوای متنی وبلاگ شما را بخواند

این برای وبلاگ نویس‌های مبتدی بسیار مهم است. اینکه از یک دوست یا همکار بخواهید کار شما را بررسی کند. خیلی وقت‌ها شما نمی‌توانید متوجه مشکلات متن خود شوید؛ حتی ممکن ساده تر اشتباهات املایی به چشم‌تان نخورد، پس بررسی کردن متن از جانب کسی که اولین بار است با متن رو‌به‌رو می‌شود بسیار کمک کننده است.

جملات را کوتاه و پاراگراف ها را کوتاه تر نگه‌دارید

هیچ چیز بیش‌تراز از دیوارهای متنی عظیم خواننده را پس نمی‌زند. این یک اشتباه رایج برای وبلاگ نویس‌های بی تجربه است.‍‍
جملات باید تا حد امکان کوتاه باشند. خواندن آن‌ها آسان‌تر است و کار مخاطب‌های شما را آسان‌تر می کند.

جمع‌بندی

خب درست مانند اینجا بهتر است برای مقالات خود جمع‌بندی یا سخن آخر قرار دهید. برای پایان بندی دست‌تان باز است. می‌توانید نکات مقاله را مرور کنید یا در آخر مطلبی را اضافه کنید. مثل من که می‌خواهم سایت حامی‌باش را به شما معرفی کنم تا از مقاله‌نویسی بتوانید کسب درآمد هم داشته باشید.
اگر تا به امروز محتوای متنی رایگان در برای مخاطب‌‌های خود تولید می‌کرده‌اید؛ سایت حامی‌باش این امکان را فراهم کرده‌است که از مخاطب‌های خود دونیشن یا (حمایت مالی) دریافت کنید. پس همین‌ حالا می‌توانید صفحه خود را کاملا رایگان در حامی‌باش بسازید!

ممنون ازاین‌که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. از شنیدن انقادات، پیشنهادات و تجربیات شما در بخش کامنت‌ها خوشحال می‌شوم.