برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه کمدین شویم؟

چگونه کمدین شویم؟

در این مقاله یک لیست هفت مرحله‌ای درست کردم تا شما سفر خود را به سمت کمدین شدن شروع کنید. این مقاله شما را در مسیر درست قرار می‌دهد و به شما کمک از برخی از دام‌ها و اشتباهاتی که کمدین‌های جدید هنگام شروع تجربه می کنند اجتناب کنید.

مرحله اول: یک دفترچه یادداشت تهیه کنید!

یادداشت برداری برای اجرا

برای خودتان یک دفترچه بخرید. شروع کنید به نوشتن هر چیزی که باعث خنده شما می شود و دلیل آن را هم بنویسید.
همچنین می توانید از این دفترچه برای یادداشت مشاهدات تماشای دیگر کمدین ها و برنامه های کمدی استفاده کنید. از اشتباهات خود و همچنین اشتباهات کمدین های دیگر درس بگیرید.

مرحله دوم: در یک کلاس شرکت کنید. (یا نکنید)

کلاس استند‌آپ کمدی

هر چیزی که در یک کلاس تدریس می شود را می توان با بارها و بارها روی صحنه رفتن بفهمید و بیاموزید. اما، اگر در کلاس شرکت کنید، سریعتر پیشرفت خواهید کرد. از اشتباهات مربی درس خواهید گرفت و بازخورد ارزشمندی دریافت خواهید کرد.
در این مرحله، خوب است که در مورد اینکه چه شوخی‌هایی جواب می‌دهد یا نه، از کسی راهنمایی بگیرید.
و باز هم، شما مجبور نیستید در کلاس شرکت کنید، می‌توانید این روند را خودآموز پیش ببرید.
برخی افراد باید راه خود را آسان کنند. برخی از مردم فقط شیرجه می زنند. در هر صورت عالی است.

مرحله سوم: تماشای استندآپ کمدی

استندآپ کمدی ببینید

احتمالا این مقاله را از گوگل پیدا کردید که «چگونه کمدین شویم؟»، به گوگل برگردید و استندآپ کمدی‌هایی در شهرتان در حال اجرا است را پیدا کنید. اگر این مقاله را در شرایطی می‌خوانید که هنوز درگیر پاندمی کرونا هستیم و اجرا‌ها تعطیل است. می‌توانید فیلم‌های موجود از کمدین‌های دیگر را در یوتیوب و آپارات را مشاهده کنید.
هنگام دیدن فیلم نکاتی که به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنید. (نکته مهم: در حین نمایش تا زمانی که در تماشاچی‌ها هستید، یادداشت برداری نکنید.) بعد از نمایش به خانه بروید و افکار خود را بنویسید. به نظر شما چه کار کرد؟ چی نشد؟ چه چیزی را دوست داشتید؟ چه چیزی را دوست نداشتید؟
همچنین بعضی اوقات در تماشاخانه‌های مختلف دورهمی‌های کوچک برای استندآپ کمدین‌های مبتدی برگزار می‌شود. به خاطر دارم در “تماشاخانه دا” چنین رویداد‌هایی برگزار می‌شد. خوب است که چنین رویداد‌هایی را پیدا کنید و در آن مشارکت داشته باشید.

هنگامی که در رویداد استندآپ کمدی هستید، از دیگر کمدین‌ها یا میزبان بپرسید که چگونه برای اجرا ثبت نام می کنید و چقدر زمان لازم دارید. این اطلاعات را برای مراجعات بعدی در دفترچه یادداشت خود بنویسید.
همچنین می‌توانید در پایان استندآپ کمدی، نزد میزبان بروید و خود را معرفی کنید. کوتاه و صمیمانه صحبت کنید.
«سلام، من علی هستم. من به اجرای استندآپ کمدی علاقه دارم، بنابراین امشب برای بررسی موارد مختلف و معرفی خودم اینجا آمدم. از شما برای نمایش متشکرم.» و بعد از این مکالمه هم مکان را ترک کنید. از ابتدا خوب و حرفه ای باشید.

شوخی کسی را ندزدید

مرحله چهارم: شروع به نوشتن و تمرین کنید

این سخت ترین قسمت است. نوشتن، بازنویسی و اجرا مستلزم کار و نظم زیادی است.
با نوشتن هر چیزی که باعث خنده شما می شود شروع کنید. انواع کمدین‌های موفق را تماشا و مطالعه کنید و بررسی کنید که چگونه این کمدین‌ها می توانند مردم را بخندانند. هر کمدین سبک و صدای خاص خود را دارد. با گذشت زمان، شما هم کار خود را ارتقا خواهید داد.

نوشتن متن استندآپ کمدی

بعد از اینکه جوک های خود را نوشتید، نوبت به تمرین می رسد. به جایی خصوصی بروید، وانمود کنید که یک میکروفون دارید، و جوک های خود را برای “مخاطبان” خود بگویید.
بله، می‌دانم! این احمقانه است، اما بخشی از موفقیت روی صحنه اعتماد به نفس است.
کمی تمرین نگه‌داشتن میکروفون و گفتن شوخی های خود با صدای بلند می تواند به شما کمک کند روی صحنه راحت تر و با اعتماد به نفس باشید.
به اضافه کردن مطالب ادامه دهید، هنگامی که ۴-۳ دقیقه جوک (متن نسبتا خوب برای استندآپ) دارید، وقت آن است که به مرحله بعدی بروید.

مرحله پنجم: اجرا استندآپ کمدی

اجرای استندآپ کمدی

اگر ابتدا راه هستید همان رویداد‌های کوچک در تماشاخانه‌ها برای شما بهتر است. برای اجرا ثبت‌نام کنید. معمولا زمان محدودی برای اجرا دارید. بیشتر از آن زمان استندآپ خود را ادامه ندهید. این کار بی‌احترامی به میزبان و سایر کمدین‌ها محسوب می‌شود.

زمانی که زمان شما به پایان می رسد، معمولاً با یک چراغ به شما علامت داده می شود. از مسئول محل قرار گرفتن چراغ بپرسید.
شما مجبور نیستید از تمام وقت خود استفاده کنید. اگر فقط ۳ دقیقه فرصت نیاز دارید و محدودیت زمانی ۵ دقیقه است، فقط ۳ دقیقه اجرا کنید. فقط کافی است استندآپ خود را با گفتن جمله ای مانند ” متشکرم، شب خوبی داشته باشید” به پایان برسانید.

بعد از نمایش، از مجری که به شما وقت می دهد تشکر کنید. با سایر کارکنان خوب رفتار کنید به کمدین‌های دیگر احترام بگذارید. یک نفر ممکن است همیشه اول اجرا کند و یکی همیشه آخرین اجرا باشد. برای هر زمانی که به دست می آورید سپاسگزار باشید.

حالا اگر تجربه روی صحنه رفتن را بدست آورده‌اید می‌توانید در برنامه‌های تلویزیونی نیز ثبت‌نام کنید. تا مقابل داور‌ها و تماشاچی‌های بیشتری اجرا کنید و فیدبک‌های حرفه‌ای تر دریافت کنید.

مرحله ششم: عملکرد خود را صادقانه ارزیابی کنید.

کار کمدی اینگونه است که شما همیشه در مقابل بمب‌باران هستید. بمب‌باران موفق شدن یک شوخی یا گند زدن!
اگر یک شوخی موفق می‌شود بررسی کنید که چرا؟ وقتی گند میزنید هم این کار را بکنید. یک رویکرد جدید یا راه چاره برای آن پیدا کنید.
وقتی مردم می خندند، یک شوخی خنده دار است. اگر آنها نمی خندند به این دلیل است که شما با مخاطب ارتباط نداشتید.
ممکن است مخاطب هم بد باشد، مثل کسانی که در طول اجرا صحبت می‌کنند. اما اگر تمایل دارید همیشه مخاطب را سرزنش کنید و آن را دلیلی برای اجرای بدتان بدانید. هیچ وقت مسئولیت اجرای خود را بر عهده نمی‌گیرید و موفق نخواهید شد.
پس به شوخی های خود ادامه دهید.
از یکی از دوستانتان بخواهید فیلم بگیرد تا بتوانید بعداً فیلم اجرای خود را تماشا کنید.
هر اجرا به شما ایده بهتری می. اگر یک شوخی به طور مداوم جواب نمی دهد، وقت آن است که از شر آن شوخی خلاص شوید.

ارزیابی عملکرد

مرحله هفتم: مرحله پنجم و ششم را تکرار کنید!

لازم است استراحت کنید. گاهی به جای همه دوستان کمدین خود با افراد واقعی معاشرت کنید. اگر به مغزتان زمان استراحت بدهید، سریعتر پیشرفت خواهید کرد.
بعد دوباره تلاش کنید. اجرا و ارزیابی… اجرا و ارزیابی… هیچ چیز بهتر از این به شما کمک نمی‌کند.
اگر می خواهید کمدین شوید، این هفت قدم اول از صدها قدم است. این هفت مرحله اولیه شما را در مسیر درست حرکت می دهند.

شوخ طبعی دارید اما نمی‌خواهید کمدین شوید؟

همان طور که می‌دانید طنز و کمدی فقط برای خنداندن مردم نیست. بلکه گاها تبدیل به ابزاری می‌شود برای روایت کردن موضوعات جدی جامعه و زمانه.
اگر شما از آن دسته کمدین‌هایی هستید که بیشتر علاقه‌مند به روایت موضوعات جدی با چاشنی طنز هستید؛ می‌توانید به تولید پادکست بپردازید.
همچنین کار‌هایی از قبیل ساختن میم، تولید محتوا تصویری طنز و تولید محتوا در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، از سمت کسی که شوخ طبعی دارد و کمدین است با موفقیت بیشتری رو به رو می‌شود.

سخن آخر

خلاصه که استندآپ ببینید! اگر به پادکست علاقه‌مند هستید، پادکست “طنزپردازی” را پیشنهاد میکنم. اگر هم به میم علاقه دارید “شیری میم” یکی از نمونه‌ها است.
ضمنا هم پادکست طنزپردازی و هم شیری میم از ارزش‌آفرین‌های سایت حامی‌باش هستند. سایت حامی‌باش درگاهی برای دریافت دونیشن است. شما هم اگر تولید محتوا طنز را شروع کرده‌اید می‌توانید کاملا رایگان در سایت حامی‌باش صفحه خود را بسازید و دونیت دریافت کنید.
ممنون از این‌که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. از شنیدن انتقادات، پیشنهادات و تجربیات شما در بخش کامنت‌ها خوشحال می‌شوم.