برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

فودبلاگر شو! و کسب درآمد داشته باش!

کسب درآمد از فودبلاگری

این مقاله شاید مخصوص عاشقان غذا و شکم‌گردی است؛ کسانی که خوردن برای‌شان تفریح و لذتی بزرگ است و همینطور دوست‌داران قهوه و کافه‌گردی.
تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که در کنار عشق به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانید درآمدزایی داشته باشید؟
در این مقاله به راه های کسب درآمد از فودبلاگری می‌پردازیم. فود‌‌بلاگر‌های معروف اینستاگرام را می‌شناسیم و روش‌های فودبلاگر بهتری شدن را بررسی میکنیم.

درآمدزایی از طریق فودبلاگری چگونه ممکن است؟

اینستاگرام رازی را از درون ما کشف کرد و برای‌مان برملا کرد؛ آن راز چیزی نبود جز میل عجیب آدم‌ها به عکاسی از غذا! کشف این راز راه جدیدی برای درآمدزایی در صنعت غذا ایجاد کرد. کم کم فودبلاگر‌ها ایجاد شدند و طولی نکشید که به محبوب‌ترین پیج‌های اینستاگرام تبدیل شدند و درآمدزایی از طریق فودبلاگر شدن ممکن شد. البته پیش از آن برنامه‌های آموزش آشپزی و ارائه رسپی غذا طرفدار بسیاری داشت. در دنباله آن محتوای فود‌بلاگرها در اینستاگرام از چهار اصل یا دسته تشکیل شد:

۱. دستور پخت غذا و آموزش رسپی غذا‌های مختلف

۲. بررسی و معرفی غذا یا رستوران

۳. غذا و سفر

۴. عکاسی غذا

عکاسی از غذا

محور اصلی محتوای فودبلاگر‌ها از این چهار مورد تشکیل شده است. آن ها می‌کوشند با ارتقا کار خود در یکی یا چند مورد از این چهارگانه بستری مناسب برای درآمدزایی از طریق فودبلاگری ایجاد کنند.

تفاوت فود‌بلاگر و تیستر در چیست؟

تیستر‌ها معمولا افرادی هستند که غذا‌های مختلف در رستوران‌ها را امتحان می‌کنند و نظر خود را را راجع به کیفیت غذا را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. این افراد لزوما افراد متخصص یا آشپز‌های حرفه‌ای نیستند و صرفا مانند یک مشتری در رابطه با کیفیت غذا و خدمات رستوران در شبکه‌های اجتماعی نظر می‌دهند. هرچند تیستر‌ها نیز به‌نوعی بلاگر محسوب می‌شوند.
 
تفاوت فودبلاگر و تیستر چیست

بلاگر‌های حوزه غذا یا به اصطلاح فودبلاگر‌‌ها در رابطه با غذا و نوشیدنی‌ها تولید محتوا می‌کنند. این محتوا می‌تواند شامل عکس، رسپی، تجربه شخصی راجع به یک رستوران و غیره باشد. فودبلاگر‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون اینستاگرام، یوتیوب، آپارات، ویرگول و… با مخاطبان خود در ارتباط هستند.

فودبلاگر‌‌ها و تیستر‌های معروف اینستاگرام چه کسانی هستند؟

مستر تیستر (tasteofiran@)

اولین فودبلاگر موفق اینستاگرامی حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر است. مستر تیستر در اینستاگرام فعال است و به بخش های مختلف آن به خوبی اشراف دارد. در واقع او یک تیستر غذاست و کارش سر زدن به رستوران های مختلف و تحلیل و بررسی غذاها است، هر چند که در این اواخر بیشتر فقط ویدیوهای او با به به و چه چه همراه است و از آن نقدهای قدیمی خبری نیست. به هر حال مستر تیستر از افراد موفق این حوزه است که در جامعه بین المللی هم شناخته شده است و با فود بلاگر ها و رستوران داران معروف دنیا ملاقات و دوستی داشته است.

مستر تیستر

با اینکه متاسفانه تولید محتوای زرد در اینستاگرام این روز ها بازخورد نسبتا خوبی دارد اما این روش برای بلاگر های متخصص هرگز توصیه نمی‌شود چراکه این روند باعث کاهش تولید محتوا مفید در فضای مجازی می‌شود.
کاش مستر تیستر و بسیاری دیگر از بلاگر‌ها هم در آینده تمرکز خود را به جای تولید محتوای زرد روی تخصصی تر کردن کار خود و نقدهای حرفه‌ای بگذارد.

سرآشپز ابوالحسنی (sarashpaz_abolhasani@)

سرآشپز ابوالحسنی

سرآشپز ابوالحسنی همانطور که از نامش پیداست یک آشپز ماهر و با تجربه است که فعالیت های خود را در اینستاگرام‌اش به اشتراک می‌گذارد. او ویدیوها و تصاویری از آشپزی هایش، آموزش هایش و رستوران هایش می گذارد و همین امر باعث شده تا او بتواند در جذب دانشجویان بسیار موفق باشد. همین‌طور یکی از عمده فعالیت‌های او راه اندازی صفر تا صد رستوران ها می‌باشد.

امیر فود (amir_food_review@)

امیر فود

از دیگر تیستر‌های معروف ایرانی به امیر جابری که با نام امیر فود شناخته شده است می‌توان اشاره کرد. شاید تاکنون اسم امیر جابری را زیاد در اینستاگرام و یا شبکه های اجتماعی شنیده باشید و عکس های او را با غذاهای مختلف دیده باشید. امیر جابری یک شخص تقریبا پولداری است که به انواع رستوران‌‌ها مراجعه می‌کند و با تهیه اطلاعاتی در مورد غذاها و کیفیت رستوران‌ها و موارد دیگر به مخاطبانش کمک می‌کند. امیر جابری یک رستوران‌گرد حرفه ای است و دستی هم در پخت انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارد.

باجناق ها یا فود اسپای (food.spy.ir@)

فود اسپای

از معروف‌ترین تیستر های ایرانی باجناق‌ها هستند که با نام food.spy.ir شناخته شده اند. فود اسپای متعلق به دو باجناق به نام های سعید و بهنام و خانم هایشان نوشین و ساناز است. این تیسترهای معروف ایرانی به معرفی رستوران ها و کافه های مختلف مخصوصا رستوران های تهران می پردازند. این تسترها و معرفی آن ها از رستوران ها باعث می‌شود شما شناخت بهتری نسبت به رستوران‌ها داشته باشید. این تیم به شما در انتخاب بهترین غذا برای سرو کمک می کند.

فرهاد پز (farhadpaz@)

فرهاد پز

فرهاد که به farhadpaz معروف است؛ فرهاد یک شکموی شاد اینستاگرام است که علاوه بر رستوران گردی و معرفی بهترین غذا و رستوران‌ها، بعضی اوقات آشپزی هم می‌کند. دستور پخت غذاهایش را می‌توانید در پیج اینستاگرام او ببینید. فرهاد علاوه بر شغل تیستری یک پیج طنز با عنوان fery.fun دارد. او همچنین در یک پیج دیگر به منظور فروش لوازم آشپزی، به نام farhadpaz_store در اینستاگرام فعالیت میکند.

مائده (mayi_asmr@)

مایی

یکی از فودبلاگر‌های زن ایرانی، مائده است. او را با نام mayi_asmr دراینستاگرام می‌شناسند. مائده علاوه بر تبلیغ کافه‌ها و رستوران‌ها بعضی اوقات آشپزی هم می کند. اگر تمایل داشتید می توانید از دستور پخت غذاهای مائده استفاده کنید و از تجربه غذایی خوشمزه و لذیذ لذت ببرید. از کارهای دیگر این تیستر معروف ویدیوهایی از خوردن غذا با سروصدا که به این نوع خوردن موکبانگ گفته می شود در پیج اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است و طرفداران بسیاری برای خود به دنبال داشته است.

پیج‌های کافه‌گردی و شکم‌گردی

علاوه بر افرادی که تحت عنوان تیستر و فودبلاگر در فضای اجتماعی فعالیت دارند؛ در سال‌های اخیر پیج‌هایی برای شکم‌گردی و کافه‌گردی ایجاد شد. فعالیت اصلی این پیج ها معرفی و بررسی کافه‌ها رستوران‌ها است.
به‌طور مثال اگر در یک عصر پاییزی تصمیم گرفتید به همراه دوستان‌تان به کافه یا رستوران بروید این پیج ها می‌تواند مرجع مناسبی برای انتخاب مقصد، توسط شما باشد.

از بهترین اینگونه پیج ها به پیج “معرفی کافه” ، “کجا چی بخوریم؟” و “پیاده” می‌توان اشاره کرد.
ضمنا علاوه بر تیستر‌ها و فودبلاگر‌ها، پادکستر‌های حوزه غذا نیز تولید محتوای خوبی در رابطه با کافه و رستوران و غذا و قهوه و غیره دارند. پادکست جار، پادکستی است که در رابطه با خوراکی‌ها تولید محتوا می‌کند.

نهایتا کسب درآمد از طریق فودبلاگری ممکن است یا نه؟

از نظر بنده اگر به این حوزه علاقه دارید باید ابتدا خوب تیستر ها و فودبلاگر‌های دیگر را بشناسید. این را بدانید که این افراد پول خوبی از طریق تبلیغات بدست می‌آورند. همچنین بسیاری از آن ها به رستوران‌ها دعوت می‌شوند تا صرفا نظر خود را بیان کنند و آن ها را نقد کنند.
پس این را بدانید کسب درآمد از طریق فودبلاگری ممکن است؛ فقط باید مثل هر کار دیگری در آن کوشا باشید و همواره به دنبال ارتقا دانش خود و تولید محتوا ارزشمند باشید.
پس اگر خود را به اندازه کافی به آن علاقه‌مند می‌دانید؛ رویکردی خلاق و جدید طرح کنید و تبدیل به یک فود‌بلاگر موفق شوید.

سخن آخر

به‌طور کلی سعی کردیم در این مقاله اطلاعات اولیه‌ای را ارائه دهیم برای کسی که می‌خواهد از طریق فودبلاگری کسب درآمد داشته باشد. امیدواریم اطلاعات جمع‌بندی شده‌ی این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
ضمنا از شنیدن نظرات، انتقادات و تجربیات شما در بخش کامنت‌ها خوشحال می‌شویم.