برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

حمایت مالی یا دونیت (Donate) چیست؟

دونیت چیست؟ برای جواب دادن این سوال باید بگویم احتمالا برای همه ما بارها پیش‌آمده که با دیدن آثار یک هنرمند به وجد بیاییم و تمایل داشته باشیم به هر نحوی که ممکن است از او حمایت کنیم و حمایتش کنیم تا کارش را با انگیزه بیشتری دنبال کند.

این موضوع تنها محدود به قشر خاصی نمی‌شود. ممکن است با محتوای یک بلاگر یا یک پادکستر ارتباط بسیار زیادی برقرار کنید. یا از محتوای آموزشی یک فرد که به صورت رایگان ارائه شده مطالب بسیار زیادی یاد بگیرید.

تمام افرادی که به نحوی خدمات یا محتوای آنلاین را به صورت رایگان به ما ارائه می‌کنند، زمان و هزینه زیادی را صرف فعالیتشان می‌کنند. اینجا است که فرهنگی به نام دونیت (Donate)، نقش بسیار مفیدی را می‌تواند ایفا کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره دونیت صحبت کنیم

 

تعریف حمایت مالی یا Donation چیست؟

بند ماریلون، آغازکننده راه دونیت

حمایت مالی به شکل مدرن، از جایی حوالی سال 1997 شروع شد. زمانی که یک بند موسیقی به نام ماریلون (Marillon) برای توری که قرار بود اعضای این گروه را دوباره دور هم جمع کند، با استفاده از جادوی عصر جدید، اینترنت، حمایت مالی مخاطبانشان را جذب کردند.

این اتفاق زمانی افتاد که یکی از اعضای بند به نام مارک کلی، به لیست 1000 نفره ایمیل خود پیامی فرستاد و گفت اگر قرار باشد توری را راه بیاندازند، باید حدود 60 هزار دلار هزینه کنند.

در جواب این پیام، مخاطبان این بند گفتند:«چرا این پول را ما برایتان جمع نکنیم؟!» و به این ترتیب پدیده‌ای تازه به نام حمایت مالی به کمک ارزش‌آفرینان آمد.

مفهوم دونیت، به نظر می‌رسد با هیچ داستان دیگری به این صورت روشن نمی‌شود.

تعریف دونیت چیست؟

دونیت کردن تعریفی ندارد جز یک جمله کوتاه:

حمایت مالی یا دونیشن(Donation)، حمایت از یک فرد، سازمان یا هدفی است که دوستش داریم.

کسی مارا مجبور نمی‌کند که این کار را انجام دهیم، اما اگر تصمیم بگیریم از فردی حمایت مالی کنیم، مقصود و هدفی جز تزریق «امید و انگیزه»، آن هم به صورت دست جمعی نداریم.

تصوری اشتباه درباره دونیت و حمایت مالی 

تصور غلط

تصور اشتباهی که بخشی از جوامع درباره دونیشن دارند این است که به نوعی فرد حامی، دارد صدقه‌ می‌دهد. در مثال بند موسیقی که به آن اشاره کردیم، روح و هدف انجام این کار کاملا روشن است.

یک هنرمند، یک معلم که آموزشی رایگان را در اختیار ما می‌گذارد، یا یک کمدین که مارا می‌خنداند، فعالیتش را رایگان ارائه می‌کند، اما این بدان معنا نیست که کاری که صورت گرفته، بدون صرف زمان و هزینه برای ارزش‌آفرین بوده است.

کاری که این آدم‌ها انجام می‌دهند، از جوی عشق و انگیزه سرچشمه می‌گیرد، اما درواقع آن‌ها محصولشان را در اختیار ما گذاشتند و قیمت‌گذاری روی کاری که می‌کنند را نیز به ما سپرده‌اند.

درواقع شما با دونیت کردن به کسی که از محتوا و محصولش استفاده کردید، دستمزد کاری که انجام داده را پرداخت می‌کنید. بدون هیچ اجباری، و با هدف بهبود کیفیت و کمیت آن فعالیت.

 

در نهایت، چرا باید از خلاقیت و ارزش‌آفرینی حمایت کنیم؟

حمایت از هنر و خلاقیت

 

آثار هنر، خلاقیت و ارزش‌آفرینی بر روی جامعه قابل اندازه‌گیری نیست. اما چیزی که با قاطعیت می‌توان گفت این است که این نوع فعالیت‌ها می‌توانند اثرگذاری نرم، آرام و درازمدتی داشته باشند.

 

1- ارزش‌آفرینی می‌تواند باعث تغییر مثبت دیدگاه ما شود

مطالعه فقط خواند کتاب‌ها نیست. دیدن، شنیدن و صحبت‌ کردن اگر عمیق باشند، به نوعی مطالعه به حساب می‌آیند. اگر قطعات موسیقی، پادکست‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها و کمدین‌ها، بلاگ‌ها و کامیک‌ها نبودند، به راستی ما چگونه می‌توانستیم یادبگیریم و قدمی رو به دنیایی بهتر برداریم؟

2- ارزش‌آفرینی و خلاقیت می‌تواند جامعه‎‌ای متحدتر بسازد

شاید یک اثر هنری مانند یک کتاب، پادکست یا کاریکاتور نتواند فقر را ریشه‌کن کند یا مشکلات جامعه را به طور مستقیم حل کند، اما می‌تواند این مشکلات را با صدای بسیار بلندتری به گوش همه‌ مردم برساند و در نهایت جریان‌ساز باشد.

جریانی که دست‌های همه مارا برای بهتر کردن اوضاع، در دست هم می‌گذارد و جامعه‌ای متحدتر از ما می‌سازد.

3- حمایت، بزرگترین انگیزه‌ ارزش‌آفرین برای ادامه‌ دادن است.

قطعا بزرگترین انگیزه هر هنرمند و ارزش‌آفرینی برای ادامه دادن فعالیتش حمایت ما است. چه بهتر که جنس این حمایت، مالی باشد تا او بتواند فعالیتش را با دغدغه کمتر و امکانات بیشتری دنبال کند.

 برای خواندن مقاله حمایت از ارزش‌آفرینی و خلاقیت، کلیک کنید. 

 

چگونه حمایت مالی یا دونیت بگیریم؟

دونیت

اگر جامعه مخاطبی دارید که شما را مستمر دنبال می‌کند و در عین حال محصول و یا محتوای خلاقانه تولید می‌کنید، یکی از راه‌های تامین هزینه‌های فعالیتتان دریافت حمایت مالی است.

حامی‌باش نیز یک بستر است که در آن با ساختن یک صفحه می‌توانید شروع به دریافت حمایت مالی کنید. لینک صفحه‌تان را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کنید و از این طریق به مخاطبانتان بگویید که قرار است از این طریق چه کارهایی را بهتر انجام دهید.

واضح است که هرچه اعتماد و علاقه مخاطبانتان به شما بیشتر باشد، در مسیر فعالیتتان دونیت بیشتری نیز دریافت می‌کنید. این روز‌ها پادکسترها، خواننده ها و بلاگر های زیادی از این طریق سرمایه جذب می‌کنند.

با ما همراه بمانید تا در ادامه درباره انواع حمایت مالی و تفاوت‌هایشان بیشتر صحبت کنیم.

انواع دونیت یا حمایت مالی

انواع حمایت مالی

حمایت مالی با شیوه‌های مختلفی می‌تواند انجام شود که در ادامه توضیحاتی را در این زمینه می‌دهیم:

دونیت همراه با پاداش

یکی از راه‌های دریافت دونیشن این است که ارزش‌آفرین در ازای حمایتی که دریافت می‌کند، پاداشی را به مخاطب خود می‌دهد. برای مثال این پاداش می‌تواند یک تی‌شرت هواداری یا یک ماگ باشد.

دونیت همراه با تعریف یک هدف (سرمایه جمعی)

ممکن است برای هدف خاصی تصمیم بگیرید حمایت مالی جذب کنید. مثلا اگر خواننده هستید می‌خواهید با کمک هوادارنتان آلبوم جدیدی ضبط کنید، یا اگر پادکستر هستید امکانات بیشتری را خریداری کنید تا کیفیت بهتری را در ادامه داشته باشید.

در کل برای استفاده از این روش هدف خاصی را دنبال می‌کنید و  با تعریف یک پروژه و مقدار مشخص مبلغی که نیاز دارید، این هدف را پیش می‌برید.

حمایت مالی مستمر

در این راه کلی مخاطبان شما، به صورت مستمر از شما حمایت می‌کنند و اطمینان دارند شما از حمایت آن‌ها در جهت پیشبرد بهتر فعالیتتان استفاده می‌کنید.

دونیت استریم

استریم به زبان ساده همان پخش زنده صدا و تصویر است. این امکان معمولا در یوتیوب توسط افرادی که به صورت زنده بازی می‌کنند و مخاطبان آن را تماشا می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دونیت استریم، حمایت مالی است که در حال تماشای این برنامه توسط مخاطبان انجام می‌شود.

تفاوت حمایت مالی مستمر (Donate) و سرمایه جمعی (Crowdfunding) چیست؟

تفاوت دونیت و کراودفاندینگ

فاند به معنای سرمایه است. در واقع وقتی فردی برای شروع انجام یک کار به سرمایه نیاز دارد از مخاطبان خود درخواست حمایت مالی می‌کند. در این روش یک پروژه مشخص تعریف می‌شود که زمان، هزینه و هدف خاصی دارد. و پس از موفقیت یا شکست در جذب سرمایه برای آن هدف خاص، کمپین جذب حمایت مالی پایان می‌یابد.

در دونیشن معمولا حمایت مالی در شروع فعالیت صورت نمی‌گیرد. بلکه در ادامه و در حال انجام کار و در جهت افزایش کیفیت و کمیت است که فردی درخواست حمایت مالی می‌کند.

این روش محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی که فعالیت فرد ادامه داشته می‌تواند حمایت هم ادامه پیدا کند.

 

چگونه دونیت کنیم؟

برای اینکه ارزش‌آفرینی را دونیت کنید، باید به صفحه او در سایت‌‌هایی که سرویس دونیت کردن را ارائه می‌کنند رفته و این کار را انچام دهید. برای مثال وقتی ارزش‌آفرینی در سایت حامی‌باش فعال باشد، کافی است از طریق لینکی که در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند به صفحه او رفته و با انتخاب مبلغ مورد نظر این کار را به سادگی انجام دهید.

 

فرهنگ دونیت یا حمایت را با کمک هم گسترش دهیم

اگر فرهنگ حمایت مالی در جامعه گسترش پیدا کند، در واقع دسترسی همه ما به محتوا و محصولات خلاقانه بیشتر می‌شود. در این میان تنها با کمک هم می‌توانیم تصورات غلطی که درباره این نوع شیوه درآمد زایی وجود دارد را پاک کنیم و به روح آزادی‌بخش این نوع حمایت بپردازیم.

اگر فعالیتی انجام می‌دهید و جامعه مخاطبی را درکنار خود دارید، می‌توانید با ایجاد یک صفحه در حامی باش، کنار ما باشید تا در این مسیر، به کمک همدیگر، تجربه خوبی را رقم بزنیم.

اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید و یا می‌خواهید بدانید در حامی باش چگونه دونیت انجام می‌شود، روی لینک کلیک کنید.

از همراهی شما سپاس گزاریم.