برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه پادکستر شوم؟ (راهنمای مبتدی ساخت پادکست)

 

چگونه پادکستر شوم؟

اگر می‌خواهید پادکستر شوید خوب است بدانید این روزها نسبت به قبل افراد بیشتری به پادکست گوش می‌دهند. طبق تحقیقات کمپانی Edison Research تعداد آمریکایی‌هایی که هر هفته به یک پادکست گوش می‌دهند طی چهار سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش یافته است و ۹۰ میلیون آمریکایی هر ماه حداقل به یک پادکست گوش می‌دهند.
متاسفانه آمار دقیقی برای ایران وجود ندارد اما می‌توانید به طور تقریبی متوجه این شوید که این صنعت چقدر رو به رشد است!

اگر از راهنمای این مقاله پیروی کنید، به شما کمک می کند تا پادکست خود را راه‌اندازی کنید و از این رسانه جدید هیجان‌انگیز استفاده کنید.
در ضمن از آن جایی که بحث ساخت پادکست نیاز به توضیحات متعددی دارد این مقاله را به دو بخش “راهنمای مبتدی ساخت پادکست” یا (چگونه پادکستر شوم؟) و “راهنمای پیشرفته ساخت پادکست” تقسیم کردم تا مباحث از حوصله مخاطب خارج نشود.
اگر به تازگی ساخت پادکست را شروع کرده‌اید این مقاله می‌تواند کمک کننده باشد و اگر مراحل ابتدایی را گذرانده‌اید و حالا درگیر انتخاب تجهیزات و نرم‌افزار و… هستید مقاله “راهنمای پیشرفته ساخت پادکست” را بخوانید که به زودی منتشر می‌شود.

چه چیزی پادکست را متفاوت می کند؟

چه چیزی پادکست را متفاوت می‌کند؟

پادکست راهی عالی برای ایجاد ارتباط واقعی با مخاطب است.
پادکست‌ به جای ارتباط گسسته‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، به شما این امکان را می‌دهند که مخاطب‌های خود را با محتوای مناسب، به طور منحصر به فرد درگیر کنید.
پادکست می‌تواند مخاطب بیشتری از پست‌های وبلاگ و فیلم و… داشته باشد. چون مردم می توانند در حین رانندگی، کار کردن، یا فقط انجام کارهای خانه به پادکست گوش دهند.
ضمن این که به قول علی بندری (سازنده پادکست چنل بی و بی‌پلاس) این روز‌ها مردم علاقه بیشتری به مولتی تسک کردن دارند، حتی من هم الان همزمان با نوشتن این مقاله در حال گوش کردن پادکست Easy German هستم. 🙂

فضای ناشناخته زیادی در صنعت پادکست وجود دارد. حداقل۶۰۰میلیون وبلاگ، ۲۳ میلیون کانال یوتیوب، اما فقط حدود ۸۰۰۰۰ پادکست در اپل پادکست وجود دارد.
یعنی به ازای هر پادکست، ۷۵۰ وبلاگ و ۲۹ کانال یوتیوب وجود دارد.

توجه داشته باشید فرصت باورنکردنی برای راه‌اندازی یک وبلاگ در سال ۲۰۰۴ وجود داشت، (دقیقا در همان سال واژه پادکست ازترکیب دو واژه iPod (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش -گسترده) توسط بن همرزلی در روزنامه گاردین ایجاد شد.)
و حالا می‌توانید تصور کنید که پادکست امروز کجاست؟

برای تبدیل شدن به یک پادکستر موفق، محتوای پادکست را توسعه دهید.

پادکست‌ها به اندازه افرادی که آنها را ایجاد می کنند متنوع هستند.
پادکست‌های بسیار خوبی درباره تاریخ، فرهنگ، علوم پزشکی و حتی یک شهر خیالی وجود دارد. تنها محدودیتی که برای ساخت پادکست وجود دارد تخیل خودتان است.

توسعه ی محتوای پادکست

قبل از این‌که به سوال‌هایی در مورد انتخاب نام پادکست، قالب و طول نمایش بپردازیم، اجازه دهید چند سوال اساسی را در نظر بگیریم.

برای شروع، از خود بپرسید: “چرا دارم پادکست را شروع می کنم؟” و “پادکست من در مورد چیست؟”
وقتی به چرایی و چیستی پاسخ دادید، بقیه مفاهیم در جای خود قرار می‌گیرند.

اهداف پادکست خود را مشخص کنید

درواقع، “چرا پادکست را راه اندازی می کنید؟” یا به عبارت دیگر، “مقصود یا هدف شما از تولید پادکست چیست؟”

هدف پادکست

برای کمک به شما برای شروع، در اینجا چند هدف رایج که برای ساخت پادکست وجود دارد آورده‌ایم:

  • برای ایجاد سرنخ برای یک تجارت یا تبلیغات
  • شناخته شدن به عنوان پیشرو در یک صنعت
  • برای به اشتراک گذاشتن یک پیام مهم
  • برای سرگرمی

مفید است که پاسخ‌تان را یادداشت کنید تا همیشه هنگام تولید محتوا، هدف‌تان جلوی چشم‌تان باشد.

موضوع پادکست را انتخاب کنید.

اکنون زمان آن است که موضوع برنامه خود را مشخص کنید. موضوع شما می تواند راجع به توسعه فرهنگ عامه یا حتی آخرین قوانین تصویب شده در مجلس باشد.
تنها شرط این است که نسبت به هر چیزی که انتخاب می کنید اشتیاق داشته باشید. موضوع باید چیزی باشد که شما برای تحقیق و بحث منظم درباره آن هیجان زده باشید.
همچنین هنگامی می‌خواهید موضوع پادکست را انتخاب کنید، خوب است بازار آن را نیز بسنجید.

موضوع پادکست

می توانید موضوع نمایش خود را در گوگل پادکست جستجو کنید تا ببینید آیا پادکستر دیگری روی آن موضوع کار کرده است یا نه و آیا پادکستی در این ژانر وجود دارد. اگر وجود دارد، به چند قسمت گوش دهید تا ببینید چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند و به راه هایی فکر کنید که می توانند بهبود یابند.

برای پادکست خود اسم انتخاب کنید

هنگام انتخاب اسم پادکست، سعی کنید چیزی جذاب و به یاد ماندنی را انتخاب کنید که با کلمات کلیدی مرتبط پادکست شما موقع سرچ کردن رتبه بندی می‌شود.
اگر نمی‌خواهید عنوان خود را با کلمات کلیدی پر کنید، اما می‌خواهید یافتن پادکست شما برای مردم آسان باشد یا اگر نام پادکست یک یا دو کلمه ای دارید، می‌توانید توضیح مختصری در برچسب عنوان اضافه کنید تا به نتایج جستجو کمک کند.

انتخاب اسم برای پادکست

فعلن کاور یا اثر هنری بصری طراحی نکنید!

با وجود این‌که در حال انجام تمام کارهای آماده سازی هستیم، پیشنهاد می‌کنیم فعلن از طراحی خودداری کنید.
پادکست شما در مراحل ابتدایی خود است و در نتیجه، مفهوم نمایش شما احتمالن با ضبط چند قسمت اول خود کمی تغییر خواهد کرد. اگر این اتفاق بیافتد تغییر عنوان پادکست آسان است، اما تغییر اثر هنری بصری برای پادکستر ها بسیار دردناک است، به خصوص اگر قبلن یک بار برای آن هزینه کرده باشید.

قالب یا نوع پادکست خود را انتخاب کنید

برخی از پادکست ها فقط یک میزبان دارند، برخی دیگر داستان های متنی هستند یا در برخی دیگر مصاحبه حرف اول را می‌زند.
نکته مهم این است که قالبی را انتخاب کنید که متناسب با موضوع پادکست شما باشد و با آن راحت باشید.

وقتی صحبت از قالب‌های پادکست می شود، یک پاسخ درست وجود ندارد. بنابراین، صرفا برای بیشتر آشنا شدن بیایید در مورد رایج ترین فرمت‌ها صحبت کنیم:

پادکست تک‌نفره یا مونولوگ

پادکست تک نفره یا مونولوگ

پادکست تک‌نفره یا Solo Podcast این نوع پادکست‌ها که به One Man Show نیز معروف‌اند. متحوا توسط یک شخص میزبان ارائه می‌شود.
این نوع پادکست به نسبت مرسوم است و پرطرفدار.

از نمونه‌های فارسی آن به:رواق، فیش‌اند‌چیپس، بی‌پلاس، دایجست و… میتوان اشاره کرد.

پادکست مصاحبه‌ای

پادکست مصاحبه‌ای

پادکست مصاحبه‌ای یا The Interview Podcast در واقع مصاحبه یک شخص (میزبان) با فرد دیگری است. هر مهمان با توجه به موضوع به یکی از قسمت‌های برنامه دعوت می‌شود.
میزبان در طول ضبط با طرح سوالات از پیش تعیین شده یا متناسب با بحث در حین مصاحبه، محتوا را هدایت می‌کند تا در مسیر درست و مورد نظر باشد.

نمونه‌های فارسی: پادکست مستی و راستی، پادکست دیالوگ، پادکست رادیو دال

پادکست میزگرد یا چند میزبان

پادکست میزگرد یا چند میزبان

پادکست میزگرد یا پنل گفت‌وگو Panel Show or Round Table Podcast
در این قالب پادکست، ممکن از میزبان‌ بیشتر از یک نفر باشد و معمولن مهمان‌ها نیز تعداد بیشتری دارند. افراد در رابطه با بحث واحدی، به گفت‌و‌گو می‌پردازند.

نمونه‌های فارسی: پادکست رادیو نیست، پادکست آجیل

پادکست قصه‌گویی یا روایت‌گری

پادکست قصه‌گویی یا روایت‌گری

یکی دیگر از قالب‌های پر‌طرفدار پادکست قصه‌گویی یا Storytelling Podcast است.
غیر‌قابل پیش بینی نیست که قصه‌گویی و روایت‌گری می‌تواند قالب و فرم خوبی برای پادکست باشد و مخاطب نیز راحت‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرارکند.
اما خود این قالب به دو بخش قصه‌گویی داستانی و قصه‌گویی غیر‌داستانی تقسیم می‌شود.

پادکست قصه‌گویی داستانی

پادکست قصه‌گویی داستانی یا Fiction Storytelling Podcast  پادکستی است که در آن میزبان، یا میزبان‌ها از جانب شخصیت‌های داستان، قصه را روایت می‌کنند.
این که می‌گویم داستان بیشتر منظور آن است که محتوای روایت شده واقعی نیست و ساخته ذهن است.

نمونه‌های فارسی:  رادیو چهرازی، ساعت صفر، چیروک، سمیکالن، هزینه رازداری و…

پادکست قصه‌گویی غیرداستانی

پادکست قصه‌گویی غیر داستانی یا Non-Fiction Storytelling Podcast کمی مرسوم تر از پادکست قصه‌گویی داستانی است.
روایت‌ها معمولا از داستان‌های واقعی و نتایج تحقیقات است.
در این نوع پادکست ممکن است علاوه بر میزبانی که روایت می‌کند، قسمتی از صدای شخص دیگری هم در روند روایت استفاده شود. (البته در نوع قصه‌گویی داستانی هم این اتفاق می‌افتد.

نمونه‌های فارسی:  چنل‌بی،راوی،  رادیو مرز،  پرچم سفید و…

پادکست ترکیبی

پادکست ترکیبی

پادکست ترکیبی Hybrid Podcast پادکستی است که می‌تواند ترکیب چندین فرم دیگر باشد. مجله‌های صوتی در این دسته قرار می‌گیرند.

نمونه‌های فارسی:  رادیو بندر تهران،  رادیو دیو و…

مدت زمان بهینه برای پادکست چه‌قدر است؟

اجازه ندهید مردم به شما بگویند که طول بهینه ای برای یک قسمت پادکست وجود دارد.
اصلا یکی از نقاط قوت پادکست و شانس پادکستر ها  این است که مثل رادیو نیازی ندارد به زمانی محدود شود و هر چه قدر که لازم باشد می‌تواند ادامه یابد.

پادکست شما باید تا جایی که لازم است طولانی باشد، بدون اینکه طولانی باشد.

جمع‌بندی

خب تا به این جا امیدوارم مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و اطلاعات اولیه‌ای که پادکستر ها باید از پادکست بداند را به شما انتقال داده باشد. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم مباحث به این جا ختم نمی‌شود و ادامه‌ این مقاله را در مقاله “راهنمای پیشرفته ساخت پادکست” که به زوی منتشر می‌شود می‌توانید مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که سایت حامی‌باش بستری مناسب برای درآمدزایی پادکستر ها از طریق دونیشن است، بنابر‌این بررسی کردن دسته پادکست در سایت برای‌تان خالی از لطف نیست.
مثل همیشه با سپاس از این این که وقت گذاشتید و این مطلب را مطالعه کردید، از شنیدن پیشنهادات، انتقادات و تجربیات شما خوشحال می‌شوم.