برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چه راه‌هایی برای درآمدزایی از وبلاگ وجود دارد؟

  • آیا امکان درآمدزایی از وبلاگ وجود دارد؟
  • راه‌های مختلف درآمدزایی از وبلاگ چیست؟
  • با راه اندازی یک وبلاگ چه قدر درآمد می‌توانم داشته باشم؟

اگر یکی از سوالات بالا را در ذهن دارید، در این مقاله سعی می‌کنیم پاسخ‌های مناسب هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم.

مطالبی که در این مقاله گفته می‌شود از منابع معتبر خارجی و حاصل تجربه سال‌ها کار افرادی است که در این حوزه فعالیت داشته‌اند.

با ما همراه باشید تا درباره راه‌های مختلف کسب درآمد از وبلاگ صحبت می‌کنیم.

 

6 راه مناسب برای درآمدزایی از وبلاگ

6 روش درآمدزایی از بلاگ

در گذشته وبلاگ نویسی مثل بسیاری از تفریحات دیگر برای همه بود. اما با گذشت زمان، همه چیز عوض شد. امروزه کسب و کارهایی وجود دارند که مبتنی بر محتوا و بلاگ هستند.

برخی از راه‌هایی که برای درآمدزایی از یک وبلاگ وجود دارند، بهتر و سریع‌تر هستند، در حالی که برخی روش‌های دیگر نیازمند تلاش و صرف زمان بیشتری هستند.

به عنوان یک بلاگر، لازم نیست تنها یک شیوه درآمدزایی را انتخاب کنید. بلکه اتفاقا بهتر است نقشه‌های مختلفی برای درآمدزایی داشته باشید.

با شکل دادن چند کانال درآمدزایی، اگر به هر دلیلی یکی از منابع درآمد شما با مشکل رو به رو شد، همچنان کسب و کار مبتنی بر محتوای شما، پا بر جا خواهد ماند.

شاید بپرسید بهترین شیوه درآمدزایی از یک وبلاگ کدام است؟ در جواب این سوال باید هیچ راه بهترینی وجود ندارد. بلکه شما از میان گزینه‌های پیش‌ رویتان و با توجه به سبک بلاگ و مخاطبانی که شما را دنبال می‌کنند، باید انتخاب کنید.

در ادامه شیوه‌های متداول درآمدزایی از وبلاگ را بررسی می‌کنیم:

تبلیغات، ساده‌ترین شیوه درآمدزایی از بلاگ

تبلیغات در وبلاگ

بیشتر اوقات، وقتی کسی وبلاگ نویسی را شروع می‌کند، اولین روش کسب درآمدی که به ذهنش می‌رسد، استفاده از تبلیغات در وبلاگ است.

معمولا این روش سودآورترین روش ممکن نیست، اما آسان‌ترین روش کسب درآمد است. البته کسب درآمد از تبلیغات انواع مختلفی دارد که ممکن است با همه آن‌ها آشنا نباشید.

در ادامه به معرفی انواع تبلیغات مناسب برای وبلاگ‌ها می‌پردازیم:

1- تبلیغات کلیکی یا (PPC)، روشی متدوال

تبلیغات کلیکی

دقت کرده‌اید وقتی وارد یک سایت یا وبلاگ می‌شوید، دور تصویر تبلیغات مختلفی، از تبلیغ ماشین تا محصولات دیگر می‌بینید؟ هر باری که شما روی یکی از این بنرها کلیک کنید، برای وبلاگ یا سایت درآمدی حاصل می‌شود.

به این روش، تبلیغات کلیکی یا pay-per-click می‌گویند.

معروف‌ترین شرکت در دنیا که خدمات مربوط به تبلیغات کلیکی را ارائه می‌کند، شرکت Google AdSense است. متاسفانه این شرکت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و علاوه بر آن با توجه به مشکل تحریم، همکاری با این شرکت، چندان مقدور نیست.

هرچند ظاهرا اگر از طریق آشنایی در خارج از کشور بتوانید حساب بانکی داشته باشید، مانند کارهای فریلنسی که افراد در ایران با حساب خارجی انجام می‌دهند، استفاده از این سرویس ممکن می‌شود. که البته این روش همچنان ریسک‌های زیادی دارد.

علاوه بر این شرکت، سرویس‌های ایرانی زیادی در سال‌های گذشته به وجود آمدند که خدمت بسیار خوبی ارائه می‌کنند. اگر بازدید خوبی روی وبلاگ و سایت خود دارید، احتمالا شرکت‌های زیادی در ایران خواهان همکاری با شما هستند.

این روش نقاط ضعفی هم دارد از جمله اینکه:

  • ممکن است باعث رقم خوردن تجربه بد برای کاربر شود. احتمالا وقتی شما هم وارد یک سایت یا بلاگ می‌شوید، دوست ندارید مقدار زیادی تبلیغ ببینید.
  • وقتی کاربر روی بنر تبلیغاتی کلیک کند، از سایت شما خارج می‌شود! احتمالا خیلی این اتفاق خوشایند شما نیست.

 

اما نقطه قوت این روش، آسانی استفاده از آن، کم دردسر بودن و متدوال بودن آن است. با یک ارزیابی می‌توانید به یک نتیجه‌گیری درست برسید. اینکه می‌خواهید از این روش استفاده کنید یا نه، تصمیم با شما است.

 

2- تبلیغات نمایشی (CPM)، روشی مشابه به تبلیغات کلیکی

تبلیغات cpm

 CPM مخفف عبارت cost per thousand impressions است. این بدین معانست که هزینه تبلیغ در این روش به ازای هر 1000 باز دیده شدن بنر تبلیغاتی روی سایت یا وبلاگ شما است. 

معمولا این امکان هم وجود دارد که شما قسمت‌هایی از وبلاگ یا سایتتان را برای نمایش دائمی تبلیغات در نظر بگیرید و با فروش این قسمت‌ها برای یک بازه طولانی مدت هزینه‌ای دریافت کنید.

این کار باعث می‌شود دیگر کلیک کردن، دیده شدن یا نشدن بنر روی درآمد شما تاثیری نداشته باشد.

 

3- رپورتاژ آگهی یا نوشتن محتوای سفارشی، میزبانی از برندها

وقتی جذب مخاطب خوبی داشته باشید، پس از مدتی بستری در اختیار دارید که به اصطلاح با اجاره دادن آن به برندها می‌توانید کسب درآمد کنید. این بستر هم می‌تواند وبلاگ شما باشد و هم شبکه‌های اجتماعیتان.

درباره افزایش مخاطب در اینترنت با کلیک روی لینک بیشتر بخوانید.

برندها در ازای نوشتن یک مقاله در وبلاگ شما یا یک پست در شبکه‌های اجتماعیتان حاضرند هزینه‌ بسیار خوبی بپردازند.

طبیعی است که هرچه قدر مخاطب بیشتری داشته باشید، این شیوه درآمدزایی بیشتری برایتان خواهد داشت.

 

نوشتن تجربه استفاده از محصول یا همان Review

یکی از روش‌های نوشتن محتوای تبلیغاتی، شرح تجربه استفاده از محصول یا خدمات یک برند است.

در این روش یک شرکت محصول یا یکی از خدمات خود را رایگان به شما هدیه می‌دهد و در ازای آن شما تجربه استفاده و همراهی با برند را می‌نویسید.

 

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری، روشی نوظهور در ایران

درآمدزایی Affiliate

 کسب و کارهای مبتنی بر محتوای زیادی در دنیا ادعا می‌کنند از این روش بیشترین میزان کسب درآمد را دارند.  از جمله وب سایت breakingtheonepercent که این روش را پردرآمدترین شیوه برای وبلاگ و سایت خود می‌داند.

در این روش شما در سایت خود به روش‌های مختلف از جمله محتوای وبلاگ، کاربران را به خرید محصولی در یک سایت فروشگاهی دعوت می‌کنید و اگر کاربر واقعا خریدی انجام دهد، شما در ازای فروش محصول درصدی از قیمت آن‌ را دریافت می‌کنید.

در ایران سایت‌های فروشگاهی بسیار بزرگ و معتبر هم اکنون این روش از درآمدزایی را برای وبلاگ‌ها و سایت‌ها فعال کرده‌اند. استفاده از این روش بسیار آسان است و درآمد خوبی نیز دارد.

البته استفاده از این روش ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. از جمله اینکه با استفاده بیش از حد و بدون برنامه و هدف مشخص از این روش، اعتماد مخاطب از دست خواهد رفت.

بنابراین بهتر است اصول استفاده از این روش را به خوبی مطالعه کنید و پس از آن حتما می‌توانید درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشید.

 

فروش محصولات دیجیتال، روشی برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

فروش محصولات دیجیتال در وبلاگ

یک روش مناسب دیگر برای کسب درآمد از وبلاگ، فروش محصول دیجیتال است. روشی که در آن به جای هدایت کردن مخاطبان به یک سایت فروشگاهی محصول خودتان را تولید و به فروش می‌گذارید.

برای تولید محصول دیجیتال گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است، اما در ادامه مهمترین‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کتاب‌های الکترونیک با فرآیند تولید ساده

یکی از شیوه‌های مناسب برای درآمدزایی از وبلاگ، تولید کتاب‌های الکترونیک است. فرآیند تولید این کتاب‌ها معمولا خیلی هزینه و پیچیدگی زیادی ندارد.

 همیشه مخاطبان پر و پا قرصی وجود دارند که ضمن دنبال کردن همیشگی شما، اشتیاق یادگیری زیادی دارند. می‌توانید موضوعات تکمیلی که به هر دلیل امکان ارائه مفصلشان روی وبلاگ وجود ندارد را به کتاب الکترونیک تبدیل کنید. 

دوره‌های آنلاین، درآمد خوب و تولید طاقت‌فرسا

این روش درآمدزایی در سال‌های گذشته هم از سوی بلاگرها و هم از سوی مخاطبان با استقبال زیادی همراه بوده. وبلاگ‌های بسیاری وجود دارند که کار اصلیشان برگزاری همین دوره‌های آنلاین است.

این روش معمولا فرآیند تولید آسانی  ندارد . داشتن استراتژی محتوا مناسب و فرآیند تولید طولانی و هزینه‌بر از دشواری‌های این روش درآمدزایی است.

همچنین در خیلی از مواقع باید امکان ارائه پشتیبانی پس از فروش را نیز فراهم کنید. با این حال گردش مالی در این شیوه می‌تواند بسیار راضی کننده باشد.

گرفتن حق عضویت، شیوه‌ای نوپا در ایران

این شیوه را به تازگی بعضی از وبلاگ‌های فارسی‌زبان مورد استفاده قرار داده‌اند. چالش استفاده از این روش این است که کاربر ایرانی تمایل چندانی برای پرداخت هزینه در قبال استفاده از محتوا ندارد.

هرچند که با بالا رفتن کیفیت محتوای فارسی در سال‌های اخیر، همانطور که گفته شد تعدادی از وبلاگ‌ها در ازای دادن دسترسی به بخشی از محتواهای خود، هزینه عضویت دریافت می‌کنند.

در مجموع کیفیت بالای محتوا و خاص بودن آن، شرط موفقیت این روش درآمدزایی است.

دریافت حق عضویت برای تالار گفت و گو

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با دریافت حق عضویت راه اندازی کنید، ایجاد تالار گفت و گو است. در این روش مخاطبان می‌توانند به صورت مستقیم از شما و دیگران مشاوره دریافت کنند.

هرچند که راه اندازی یک تالار گفت و گو یا همان Forum می‌تواند زحمت زیادی داشته باشد، اما هزینه‌های راه اندازی آن با گرفتن حق عضویت می‌تواند جبران شود.

دونیت دریافت کنید

دریافت دونیت

یکی دیگر از روش‌های که می‌توانید از آن برای درآمدزایی استفاده کنید دریافت دونیت یا همان حمایت مالی از مخاطبانتان است.

 مزیت این روش، رایگان ماندن محتوای شما برای مخاطبان است. در واقع با استفاده از این شیوه ارزش‌گذاری کارتان را به عهده مخاطبان قرار می‌دهید. 

محتوای شما به صورت رایکان در اختیار همه قرار دارد، اما مخاطبانی که شما را جدی‌تر دنبال می‌کنند، از شما حمایت مالی می‌کنند تا کارتان را با کمیت و کیفیت بیشتری دنبال کنید.

حتی می‌توانید در ازای حمایتی که دریافت می‌کنید، پاداشی برای حامیان خود در نظر بگیرید تا ارتباط قوی‌تری با آن‌ها بسازید.

دریافت دونیت هم از طریق ساخت صفحه در سرویس‌های دونیت و هم با اشتراک گذاری دکمه دونیت در سایت و وبلاگتان قابل انجام است. حامی‌باش نیز یکی از بسترهای پرطرفدار دریافت دونیت برای تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌رود.

 

اگر همچنان این سوال را می‌پرسید که چرا باید از ارزش‌آفرینان و تولیدکنندگان محتوا حمایت کنیم، کلیک کنید و مقاله‌ای که در این رابطه وجود دارد را بخوانید.

 

ایجاد بستر خدمات مختلف و شروع یک کسب و کار دیگر از طریق وبلاگ

خدمات آنلاین برای درآمدزایی از وبلاگ

یکی از شیوه‌هایی که درآمد بسیار زیادی را می‌تواند برایتان به همراه داشته باشد، ارائه خدمات در بستر وب سایت یا وبلاگتان است. این شیوه به شما کمک می‌کند تا به نوعی از طریق وبلاگ، کسب و کاری موازی و خارج از فضای آن ایجاد کنید.

بیایید نگاهی به خدماتی که می‌توانید ارائه کنید، بیاندازیم:

دیجیتال مارکتینگ، نیاز همه کسب و کارها در دنیای امروز

ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ کنار وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی، فقط نوشتن یک مقاله و انتشار آن  نیست . در مسیر ساختن یک وبلاگ حرفه‌ای شما باید مهارت‌هایی مانند استراتژی شبکه‌های اجتماعی، طراحی گرافیکی، سئو، بازاریابی محتوایی و چندین مهارت دیگر را موازی یاد بگیرید.

بسیاری از این مهارت‌ها زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند و کسب و کارهای امروزی برای رساندن صدای خودشان به مخاطبان نیاز بسیار زیادی به این نوع خدمات دارند.

با استفاده از این روش یک راه کسب درآمد مطمئن دیگر در کنار وبلاگتان می‌سازید و درآمد بیشتری را کسب می‌کنید.

دستیار مجازی و کمک به کارآفرینان

هر کارآفرینی که در بستر اینترنت فعال باشد، به دلیل مشغله‎‌های بسیار زیاد احتمالا به یک دستیار نیاز دارد. دستیار مجازی به صاحبان کسب و کارها در مسائل مختلف مثل ایمیل مارکتینگ کمک رسانی می‌کند.

خدمات شما در این حوزه می‌تواند متمرکز بر مهارت‌ها و تجربیات شما باشد. مثلا ممکن است شما نگارش بی‌نقصی داشته باشید و خدمات خود را روی این حوزه متمرکز کنید.

کارشناس محتوای فریلنس شوید

یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای شروع کار این است که به عنوان کارشناس محتوای فریلنس و به صورت پروژه‌ای با کارفرمایان همکاری کنید.

 شما همزمان با اینکه برای وبلاگ خود مطلب می‌نویسید، می‌توانید این کار را به ازای دریافت هزینه برای دیگران نیز انجام دهید. 

این کار هم می‌تواند مهارت‌های وبلاگ نویسی شما را بهبود بخشد و هم برای ساختن یک رزومه خوب مفید باشد. شاید فکر کنید این روش درآمد چندانی برای شما نداشته باشد، اما با ساختن یک رزومه خوب، می‌توانید درآمد خوبی از این طریق داشته باشید.

مرور خدمات دیگر

خدماتی دیگر نیز از جمله موارد زیر می‌توانید ارائه کنید:

  • طراحی گرافیک
  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی کسب و کارها
  • تدوین ویدیو
  • و هر مهارت دیگری که شما دارید

فروش محصولات فیزیکی

دراپ‌شیپینگ (dropshipping)

بله، کاملا در جریان هستیم که با خودتان فکر کردید :« من وبلاگ نویسی می‌کنم چون امکان فروش محصول فیزیکی را ندارم. یا علاقه‌ای به این کار ندارم. می‌خواهم تنها وبلاگ نویسی کنم و از این طریق درآمد داشته باشم. دوست ندارم درگیر فرآیند تولید و پخش یک محصول شوم.»

و ما متوجه این موضوع هستیم. اما واقعیت این است که نیازی  نیست  درگیر فرآیند تولید یک محصول شوید.

با استفاده از روش دراپ شیپینگ (dropshipping) می‌توانید بدون درگیر شدن در فرآیند تولید و توزیع یک محصول، کسب درآمد کنید.

دراپ‌شیپینگ (dropshipping) چیست؟

 دراپ‌‌شیپینگ یک روش درآمدزایی و کسب و کار است که شما در آن بدون درگیر شدن با فرآیند تولید و پخش یک محصول، اقدام به فروش آن محصول می‌کنید. 

شما با استقاده از این شیوه یک محصول را در وبلاگ و سایت خود به فروش می‌رسانید و تولیدکننده موظف است خدمات پخش و پس از فروش را تامین کند.

شما می‌توانید با استفاده از این روش بدون درگیر شدن با مراحل مختلف تولید یک محصول فیزیکی، درآمد مناسبی کسب کنید. برای این کار لازم است یک محصول که عرضه و تقاضای خوبی دارد را پیدا کنید و سپس با یک تولیدکننده برای فروش آن به توافق برسید.

حتما باید درنظر داشته باشید که طبیعتا این محصول باید ارتباط معنایی بسیار قوی با کلیت وبسایت و بلاگ شما داشته باشد.

 

جمع بندی

حمع بندی مقاله کسب درآمد از وبلاگ نویسی

زمانی که وبلاگ نویسی را آغاز می‌کنید، لازم است در نظر داشته باشید که درآمدزایی از وبلاگ فرآیندی است که به کمی زمان نیاز دارد. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز وابسته به کسب نتایج سریع است.

اما وبلاگ نویسی چیزی است که برای دیدن نتایج آن نیازمند صرف زمان زیادی خواهید بود. دقت کنید که زود وارد شدن به عرصه کسب درآمد از وبلاگتان ممکن است طبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

 بنابراین صبر داشته باشید و در میانه راه برای آنکه بتوانید راه خود را ادامه دهید، از شیوه‌های کم ریسک‌تری مانند جذب حمایت مالی مخاطبان، برای ساختن یک کسب و کار مبتنی بر محتوای حرفه‌ای آماده شوید. 

 

بابت همراهی شما سپاس گزاریم.