برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کراودفاندینگ (Crowdfunding) چیست؟

کراودفاندینگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال یک ضرب المثل داریم!

“قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود”

این شعار کسانی است که در جمع‌آوری هرچیزی به صورت دست جمعی، از یکدیگر حمایت می‌کنند. در عصر ارتباطات، کراودفاندینگ دقیقا همین هدف را دنبال می‌کند. اما ممکن است سوالات زیادی درباره این روش جذب حمایت مالی در ذهن شما باشد. برای مثال:

  • مفهوم کراودفاندینگ چیست؟
  • تفاوت کراودفاندینگ با دونیت چیست؟
  • کراودفاندینگ با چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟
در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

کراودفاندینگ چیست؟

کراودفاندینگ چیست؟

کراودفاندینگ روشی برای اشخاص، کسب و کارها و خیریه‌ها است تا برای هدفی مشخص، حمایت مالی جذب کنند. این حمایت مالی از طرف مردم و یا سازمان‌هایی انجام می‌شود. معمولا هدف از انجام این کار رسیدن به پاداشی مادی یا معنوی است که در ادامه با مثال‌هایی این موضوع را شفاف تر می‌کنیم.

چگونه کراودفاندینگ انجام می‌شود؟

به طورکلی اگر شخص یا سازمانی بخواهد حمایت مالی جمعی را جذب کند، باید در یک سایت کراودفاندینگ ثبت نام کند و با تعریف یک پروژه کار خود را آغاز کند. پس از آن لازم است از طریق شبکه‌های اجتماعی درخواست حمایت مالی را به مخطبان خود اطلاع رسانی کرده و اهداف خود را برای انجام این کار توضیح دهد.

بنابراین تا اینجا فهمیدیم کراودفاندینگ در واقع جذب حمایت از طریق مخاطبان یا مردم است.

در ادامه انواع مختلف کراودفاندینگ را توضیح می‌دهیم. با ما همراه بمانید.

 

بررسی انواع روش‌های کراودفاندینگ

انواع روش‌های جذب حمایت جمعی

کراودفاندینگ تنها به هنرمندانی که می‌خواهند برای تولید باکیفیت‌تر اثرشان حمایت جذب کنند محدود نمی‌شود. این روش حتی در جذب سرمایه برای کسب و کار ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شیوه‌های جذب حمایت حمایت دست جمعی عبارتند از:

کراودفاندینگ بر مبنای سرمایه گذاری

وقتی کسب و کارها به دنبال جذب سرمایه هستند یکی از راه‌های پیش رویشان جذب سرمایه از طریق مردم است. در این روش مردم با یک شرط (که معمولا گرفتن سهام است)، از کسب و کار حمایت مالی می‌کنند.

کراودفاندینگ با وام‌ها

وقتی یک شخص به یک شخص دیگر یا یک شرکت در ازای امتیازی وام می‌دهد نیز به نوعی کراودفاندینگ صورت گرفته است.

جذب سرمایه مستمر با دونیشن

در این روش شما از یک شخص یا سازمان، به صورت مستمر حمایت می‌کنید. مثلا ممکن است بخواهید یک وبلاگ نویس یا سازنده پادکست را برای تشویق به ادامه کار، هر ماه حمایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دونیت، روی لینک کلیک کنید.

دونیت یا کراودفاندینگ همراه با پاداش

در این روش کسانی که حمایت مالی می‌کنند، چیزی را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. مثلا ممکن است یک نویسنده، چاپ کتابش را با روش کراودفاندینگ انجام دهد و با پیش فروش کتابش، علاوه بر تامین هزینه‌های چاپ، همان کتاب را به کسانی که حمایت مالی کردند، پاداش دهد.

 

3 پلتفرم برتر کراودفاندینگ در جهان را بشناسیم

  • حرف از کراودفاندینگ که می‌شود همه نگاه‌ها اول به سمت شرکت Seedrs است، این پلتفرم به مردم این امکان را می‌دهد که بر روی کسب و کارهای در حال رشد سرمایه گذاری کنند. جالب اینجاست که این شرکت حدود 6 سال قبل تاسیس شده اما توانسته مبلغ 395 میلیون دلار برای 585 کسب و کار سرمایه جذب کند.
  • دومین پلتفرم Crowdcube است که برای کارآفرینان و شرکت‌های کوچک امکان جذب سرمایه در حوزه‌های طراحی و هنر، الکترونیک مشتری، فیلم و تلویزیون و کسب و کارهای حرفه‌ای با استفاده از قرض، وام و یا سرمایه‌گذاری مستقیم را فراهم می‌کند. این پلتفرم سال 2010 تاسیس شده و در اولین سال فعالیتش حدود 358 میلیون دلار سرمایه از طریق 450 هزار نفر جمع آوری کرده است.
  • شرکت FundedByMe در سال 2011 راه‌اندازی شده است و جزو اولین پلتفرم‌های کراودفاندینگ در دنیا است، جالب اینجاست که بیش از 463 شرکت از 25 کشور مختلف موفق شده‌اند نزدیک به 39 میلیون یورو سرمایه از طریق FundedByMe جذب کنند.

کراودفاندینگ چه قدر قدمت دارد؟

تاریخچه جذب حمایت

داستان کراودفاندینگ به سال‌های نخست 1700 میلادی برمی‌گردد. در آن سال‌ها جاناتان سویفت پدر اعتباردهی خرد، صندوق وام ایرلند را راه اندازی کرد.

این وام به کسانی تعلق می‌گرفت که سرمایه چندانی نداشتند. بخشی از این وام از طریق دونیت افراد ثروتمند تهیه می‌شد. بنابراین این حرکت که در طی زمان بسیار گسترده شد، به نوعی جذب سرمایه دست جمعی یا کراودفاندینگ بود.

حمایت مالی به شکل مدرن

اما این روش به شکل مدرن  از جایی حوالی سال 1997 شروع شد. زمانی که یک بند موسیقی به نام ماریلون (Marillon) برای توری که قرار بود اعضای این گروه را دوباره دور هم جمع کند، با استفاده از جادوی عصر جدید، اینترنت، حمایت مالی مخاطبانشان را جذب کردند.

این اتفاق زمانی افتاد که یکی از اعضای بند به نام مارک کلی، به لیست 1000 نفره ایمیل خود پیامی فرستاد و گفت اگر قرار باشد توری را راه بیاندازند، باید حدود 60 هزار دلار هزینه کنند.

در جواب این پیام، مخاطبان این بند گفتند:«چرا این پول را ما برایتان جمع نکنیم؟!» و به این ترتیب پدیده‌ای تازه به نام حمایت مالی به کمک ارزش‌آفرینان آمد.

این داستان‌ها تمام آن چیزی است که این فرهنگ که شکل تازه‌ای به خود گرفته دنبال می‌کند.

 

تفاوت کراودفاندینگ (Crowdfunding) و حمایت مالی مستمر (Donation) چیست؟

دونیت و کراودفاندینگ

فاند به معنای سرمایه است. در واقع وقتی فردی برای شروع انجام یک کار به سرمایه نیاز دارد از مخاطبان خود درخواست حمایت مالی می‌کند. در روش کراودفاندینگ یک پروژه مشخص تعریف می‌شود که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • هزینه و هدف مورد نظر مشخص می‌شود. مثلا تعیین می‌شود که برای انجام کاری مشخص به بیست میلیون تومان پول نیاز داریم.
  •  زمان مشخصی تعیین می‌شود. مثلا یک هفته. اگر در طی این هفت روز، مبلغ مشخص شده جمع‌آوری نشود، پروژه شکست می‌خورد. در این مواقع، معمولا پولی که جمع‌آوری شده نیز برگردانده می‌شود.

در جذب حمایت مستمر یا دونیشن اما داستان متفاوت است. در این روش معمولا حمایت مالی در شروع فعالیت صورت نمی‌گیرد. بلکه در ادامه و در حال انجام کار و در جهت افزایش کیفیت و کمیت است که فردی درخواست حمایت مالی می‌کند.

  • این روش محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی که فعالیت فرد ادامه داشته می‌تواند حمایت هم ادامه پیدا کند.

 

در نهایت چرا باید دونیت کنیم؟

تصور کنید دنیایی که دیگر در آن خلاقیتی وجود نداشته باشد. دیگر هیچ استارت‌آپی ایده جدیدی را روانه بازار نکند تا با کمکش، زندگی راحت‌تری داشته باشیم. دنیایی که در آن هیچ محتوای رایگانی که با عشق و رنج بسیار تولید شده باشد، وجود خارجی ندارد.

مسلما زندگی در چنین شرایطی ممکن نیست! نیاز هر جامعه پویایی خلاقیت و ارزش‌آفرینی است و در واقع با شرکت در کمپین‌های کراودفاندینگ و دونیت کردن به کسانی که دوستشان داریم کمک می‌کنیم تا به اهدافشان دست پیدا کنند.

در نتیجه جامعه شادتری نیز خواهیم داشت.

 برای خواندن مقاله حمایت از ارزش‌آفرینی و خلاقیت، کلیک کنید. 

 

 حامی‌باش چیست؟!

چرا باید حمایت مالی کنیم؟

حامی‌باش بستر جذب حمایت مالی مستمر یا همان دونیشن است.

اما امکانات دیگری نیز ارائه می‌کند. مثلا در حامی باش امکان تعیین هدف نیز وجود دارد. البته تعیین هدف در این بستر مثل بسترهای کراودفاندینگ محدودیت زمانی ندارد و پروژه تا هر زمان که به موفقیت برسد می‌تواند ادامه پیدا کند.

همچنین امکان تعیین پاداش نیز وجود دارد. مثلا می‌توانید به مخاطبان خود بگویید در ازای مقدار مشخصی حمایت، پاداشی را دریافت می‌کنند. این پاداش میتواند تی‌شرت هواداری، ماگ یا هرچیز دیگری باشد!

 

فرهنگ حمایت مالی را با کمک هم گسترش دهیم

با گسترش فرهنگ دونیت و کراودفاندینگ، دسترسی همه ما به محصولات خلاقانه و محتوا بیشتر می‌شود. ارزش‌آفرینی در جامعه گسترش می‌یابد و ارزش‌آفرین تشویق می‌شود تا با کیفیت و کمیت بیشتری کار خود را دنبال کند.

با کمک یکدیگر می‌توانیم این فرهنگ قشنگ را در جامعه بیشتر معرفی کنیم.

از همراهی شما سپاس گزاریم.