برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهکارهای کسب حمایت مالی برای تئاتر

فاندریزینگ یا Fundraising برای تئاتر

به طور کلی جذب سرمایه یا فاندریزینگ برای هنرمندان و در طول تاریخ دغدغه بوده، هست و احتمالا خواهد بود. حتی بهترین تئاتر‌های ایران هم از این قاعده مستثنا نیستند و شاید قبل از شکفتن هر ایده‌ای در ذهن هنرمندان، ترس تامین هزینه‌های پیاده‌سازی آن ایده پدیدار می‌شود. ما در این مقاله به راهکار های کسب حمایت مالی برای تئاتر می‌پردازیم و قصد داریم یکی از جدید‌ترین راه های کسب حمایت مالی را به شما معرفی کنیم.

۴ راهکار کسب سرمایه برای تئاتر

۱· مذاکره با تهیه‌کننده و متقاعد کردن او برای سرمایه گذاری

۲· جذب اسپانسر برای پروژه

۳· استفاده از جوایز جشنواره ها و کمک های دولتی

۴· دونیشن

دونیشن برای تئاتر

در این مقاله قصد داریم بیشتر به چهارمین راهکار یعنی دونیشن بپردازیم .

راهکار‌های دیگر هر کدام مزایا و معایبی دارد؛ به طور مثال پیدا کردن تهیه‌کننده‌ای که سلایق مطابق با پروژه داشته باشد معمولا بسیار مشکل است و یا حتی برخی از تهیه‌کنندگان شروطی را در مقابل گروه هنری قرار می‌دهند که پی‌روی از آن شروط ممکن است هنرمند را از کانسپت اصلی اثر خود دور کند.

جذب اسپانسر معمولا نیازمند پیگیری های مداوم و زمان‌بر است و یا شما را محتاج می‌کند به داشتن راه های ارتباطی نزدیک با شرکت ها و کمپانی های بزرگ که توانایی حمایت مالی را دارند.

اما امروزه پلتفرم هایی برای دونیشن در ایران فعالیت دارند که راه را برای هنرمندان ساده می‌کنند.
اگرچه دونیشن هنوز فرهنگِ جا افتاده‌ای بین مردم ما نیست اما پرداختن به آن و حضور در درگاه‌های دونیشن خود موجب فرهنگ‌سازی و راه حلی برای کسب درآمد برای هنرمندان و خصوصا کسب سرمایه در تئاتر می‌شود.

دونیت برای تئاتر

کسب حمایت مالی از طریق دونیشن چگونه ممکن است؟

همان‌طور که اشاره کردیم پلتفرم های مختلفی در جهان و ایران ایجاد شده‌اند که از طریق درگاه‌شان می‌توانید از سمت مخاطب‌های‌خود دونیشن یا حمایت مالی کسب کنید.

یکی از این سایت‌های ایرانی سایت حامی‌باش است که صفحه ارزش آفرین‌ها را در سایت خود قرار می‌دهد و حامیان می‌توانند به صورت ریالی، ارزی و یا ارز دیجیتال حمایت مالی کنند. ‌

ضمنا تا به امروز که این مقاله می‌نویسم حامی‌باش بیش از یک میلیارد تومان حمایت مالی را از سمت حامی‌ها کسب کرده است.

چگونه دونیشن موفق‌تری داشته باشم تا حمایت مالی بیشتری کسب کنم؟

کسب حمایت مالی برای تئاتر چون برای شخص من دغدغه مهمی بود خواستم بیشتر به طور خاص راجع به تئاتر صحبت کنم؛ ماجرا این‌جا است که فرقی ندارد شما به دنبال کسب حمایت مالی برای تئاتر کودک باشید یا تئاتر کمدی و یا حتی شاید بخواهید حمایت مالی برای پادکست، نقاشی، کمیک، موسیقی و… کسب کنید. چراکه هر محتوای هنری می‌تواند مخاطب خاص خود را داشته باشد. اما لازم است با توجه به برخی نکات شانس خود را برای بیشتر دیده شدن و بیشتر حمایت مالی شدن بالا ببرید.

معرفی نامه کوچکی از خودتان و هنرتان بسازید

باید شرحی از خودتان و اهداف هنری‌تان آماده کنید. به طور دقیق و خلاصه به مخاطب بفهمانید که چرا نیاز به حمایت مالی دارید. اگر از شما حمایت مالی شود نتیجه آن چیست و چه تاثیری روی جهان اطرافتان می‌گذارد.

انگیزه و جذابیت برای مخاطب‌ها ایجاد کنید تا حمایت مالی کنند!

خلاق باشید! کمپین ایجاد کنید! به طور مثال برای حامی‌ روی بلیط تئاتر های آینده‌تان تخفیف بگذارید. به مخاطب‌تان وفادار باشید تا آن ها هم نسبت به شما و هنرتان احساس مسئولیت و وفاداری کنند.

سوشال‌مدیا را فراموش نکنید و حامی جدید در صفحات اجتماعی پیدا کنید!

این‌که تنها یک صفحه برای خودتان و هنرتان در پلتفرم‌های دونیشن بسازید کافی نیست. باید ارتباط‌تان را در صفحه‌های اجتماعی مختلف مثل(اینستاگرام، توییتر، تلگرام و یا بسته به نوع کارتان لینکدین و…) با مخاطب حفظ کنید و از مردم دعوت کنید تا با شما و هنرتان آشنا شوند. از همکار‌ان‌تان بخواهید صفحه شما را به اشتراک بگذارند تا شانس خود را برای حمایت مالی بالا ببرید.

از خلق ارزش دست نکشید

مخاطب باید بتواند به شما اعتماد کند. باید بداند به عنوان یک هنرمند از خلق آثار جدید و ارزشمند دست نمی‌کشید و همواره برای او یک محتوا تازه و جذاب ایجاد می‌کنید. با این کار شما رسالت هنری‌تان را حفظ می‌کنید و مخاطب نیز به سرگرمی و علاقه‌مندی‌هایش می‌رسد.

شروع کار با سرمایه کم در تئاتر ممکن است؟

این را در نظر داشته باشید که سرمایه‌ی هنرمندان تنها تعداد صفر‌های حساب بانکی و بُعد مالی‌شان نیست. مهم‌ترین سرمایه هنرمندان و به خصوص بازیگران و کارگردانان سینما و تئاتر مسئولیت اجتماعی‌ای است که بر روی دوش آن ها قرار دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که هنرمندان وظیفه‌ی فرهنگ‌سازی در مسائل مختلف دارند. دونیشن هم یک فرهنگ است که باید توسط همه ما در بین مردم ایجاد شود.

پس شروع کار با سرمایه کم ممکن است به شرط آن که بتوانید از سرمایه فرهنگی استفاده کنید. با تلاش فراوان و همکاری با فعالان این حوزه، مثل تیم حامی‌باش سرمایه مالی مورد نیاز خود را از طریق حمایت های مالی کسب کنید.

اسپانسر تئاتر

جمع‌بندی و حرف پایانی

این روز‌ها که معمولا دخل و خرج تئاتر با هم نمی‌خواند سعی کردیم راه جدیدی را برای کسب حمایت مالی به شما هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا معرفی کنیم تا بلکه این حمایت‌های مالی موجب دلگرمی شود و در نتیجه شاهد تولید آثار ارزشمندی از سوی هنرمندان ایران باشیم .
ضمنا با کلیک کردن روی حامی‌باش می‌توانید وارد سایت شوید و همین حالا صفحه خود را کاملاً رایگان بسازید.