برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

صفر تا صد کسب درآمد و آموزش کمیک نویسی

صفر تا صد آموزش کمیک نویسی

کمیک استریپ چیست؟

کمیک استریپ یا داستان مصور، نقاشی یا تصویرسازی و یا مجموعه‌ای از این نقاشی‌ها است که یک داستان را روایت می‌کند.
در ساخت یک کمیک معمولا دو نفر همکاری می‌کنند. یکی تحت عنوان نویسنده که متن داستان را می‌نویسد و دیگری تحت عنوان تصویر‌گر که برای داستان مورد نظر تصویر‌سازی می‌کند.
هرچند برخی از سازنده‌های کمیک که بر هر دو این مهارت ها اشراف دارند؛ صفر تا صد کمیک را خودشان طراحی می‌کنند.
لازم به ذکر است که از لحاظ تلفظ کامیک درست‌تر است اما در نگارش فارسی کمیک مرسوم است.

کمیک چیست؟

انواع کمیک چیست؟

انواع کمیک را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. اولی از نظر نوع انتشار است، که می‌تواند کمیک اینترنتی، کتاب کمیک یا کمیک‌بوک، کمیک مجله‌ای، کمیک روزنامه‌ای و غیره باشد.
دومی از نظر ژانر است؛ در دومی نیاز دارم به سوال انواع کمیک چیست جواب تخصصی تری بدهم و شرح کوتاهی از هر کدام به شما ارائه دهم.

· کتاب کمیک آلترناتیو (Alternative Comic book)

آلترناتیو کمی واقع گرایانه‌تر از کمیک‌های ابرقهرمانی است. نه این که داستان کاملا واقعی باشد! نه!
درواقع خواننده کتاب کمیک آلترناتیو می‌خواهد از آن چیزی که می‌خواند لذت بیشتری ببرد و بیشتر به آن چیزی که نوشته شده، فکر کند.
برخی از این آثار بر اساس تخیل هستند و برخی دیگر هم آموزشی یا مبتنی بر تاریخ اند.
از نمونه‌های این سبک به American Splendor، Strangers in Paradise، Ghost World و Sandman می‌توان اشاره کرد.

· مانگا (Manga)

کتاب‌های مصور مانگا، ژاپنی هستند. در ایالات متحده، این کتاب‌ها به انگلیسی ترجمه می‌شوند. به خاطر محبوبیت زیاد مانگا، این سبک اغلب در کشورهایی غیر از ژاپن نیز تولید می شود. مانگا معروف ترین نوع کتاب کامیک در سراسر جهان است.

مانگا

· کمیک علمی تخیلی یا فانتزی (Science Fiction/Fantasy)

کتاب‌های کمیک علمی تخیلی داستان های آینده نگرانه‌ای را شامل می‌شوند که از فناوری پیشرفته استفاده می‌کنند.
معمولاً در فضا سفر می‌کنند. بسیاری از کتاب های کمیک ابرقهرمانی نیز به دلیل ابرقدرت‌ها و سلاح‌هایی که در اختیار دارند در دسته داستان‌های علمی تخیلی قرار می‌گیرند.
با این وجود، کتاب‌های کمیک ابرقهرمانی خودشان نیز به دسته‌ای اختصاصی تعلق دارند.
کتاب‌های کمیک فانتزی شامل موجودات فانتزی، شمشیر، جادوگری و شخصیت های اساطیری هستند.
برخی از موفق‌ترین کتاب‌های کمیک فانتزی نیز به رمان های فانتزی بسیار موفق تبدیل شده‌اند. نمونه اثری که موفقیت گسترده ای داشته است Conan the Barbarian است.

· کتاب کمیک اکشن (Action Comic Book)

کمیک‌های اکشن یا ماجراجویی معمولاً شامل شخصیت‌هایی هستند که قدرت خاصی ندارند. بلکه آنها افرادی عادی هستند که یک چالش را تجربه می کنند و درگیر ماجرایی می‌شود.
با این حال، اکثر شخصیت ها کارآگاه یا پلیس هستند و داستان بر نبرد آنها با جنایت‌کاران متمرکز است.

کمیک اکشن

· کتاب کمیک ترسناک (Horror Comic Book)

در کتاب های کمیک ترسناک شخصیت هایی مانند زامبی‌ها، هیولاها و خون‌آشام‌‌ها دیده می‌شود. این کمیک‌بوک‌‌های اکشن تمایل به طرح‌های وحشتناک دارند و اغلب شامل برهنگی و ناسزا هستند. علاوه برآن، کتاب‌های کمیک ترسناک عموماً حاوی “موضوعات دارک” هستند.

کمیک ترسناک

· کتاب کمیک عاشقانه (Romance Comic Book)

کتاب‌های کمیک عاشقانه شامل داستان‌هایی در مورد عشق و روابط هستند. بسیاری از اوقات، این کتاب‌ها به ژانرهای دیگر نیز می‌رسند.
در واقع، کمیک‌بوک هایی که کاملاً عاشقانه هستند، دیگر علاقه‌مندان چندانی ندارند.

در بین کودکان کمیک‌بوک‌های عاشقانه چندان رایج و مناسب نیستند؛ چراکه بیشتر این کتاب‌ها برای مخاطبان بزرگسال طراحی شده اند.
کمیک‌بوک‌هایی که برای کودکان طراحی شده اند عموما بامزه و سحرآمیز هستند.
رومنس کمیک‌بوک‌ها درواقع نشریات زیرزمینی هستند و خرید فروش آن‌ها در فروشگاه‌ها مرسوم نیست. معمولا کمیک‌بوک های عاشقانه مخصوص بزرگسالان به صورت دیجیتالی در سایت‌های اینترنتی و سوشال‌مدیا آپلود می‌شوند.

آموزش کمیک‌نویسی

آموزش کمیک‌نویسی به شمایی که حالا با انواع کمیک آشنا شده‌اید کار راحت تری است. چراکه مطالعه بیشتر راجع‌به آن موجب باز تر شدن دید شما برای شروعی موفق‌تر می‌شود.
اکنون لازم است گام به گام ۶ مرحله ساخت کمیک را طی کنید.

آموزش کمیک نویسی

۱. طراحی ایده اولیه

ابتدا لازم است یک ایده اولیه را در ذهن خود بسازید. برای طراحی ایده اولیه کلیت داستان و هدفش را برای خودتان یادداشت کنید.
در مرحله اول طراحی ایده اولیه، هر طور که خودتان داستان را متصور شده‌اید با زبان ساده بنویسید. سپس چند بار داستان‌تان را باز‌خوانی و ویرایش کنید؛ جزئیات مهم را علامت بزنید.
در مرحله دوم یک پیش‌نویس برای محتوا متنی کمیک یادداشت کنید.

۲. نوشتن سناریو و محتوا متنی کمیک

در گام نوشتن سناریو و محتوای متنی، هر آن چیزی که در گام قبل تهیه کردید را مقابل خودتان بگذارید. این بار کلمات و جملات پیش‌نویس خود را با وسواس و دقت بیشتری انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با سناریو مد نظرتان مطابقت داشته باشد و حتما به اهداف مهم‌تان، در متن به خوبی اشاره شده باشد.
حالا شما در کمیک‌نویسی تا حد خوبی پیش رفته‌اید. در ادامه با انجام مراحل بعدی ساخت کمیک خود را کامل کنید.

کمیک نویسی

۳. طراحی استوری‌برد

حالا برای محتوای متنی آماده‌تان لازم است طراحی استوری‌برد را شروع کنید. در طراحی استوری‌برد المان‌های مهم را که لازم است در پس‌زمینه متن باشد را تعیین کنید.
کارکتر‌های مورد نظرتان را در کادر تصویر جای‌گذاری کنید. در این مرحله لازم نیست به جزئیات زیبا‌سازی تصویر توجه کنید. بلکه مهم آن است ذهنیت اولیه‌‌تان برای تصویر سازی کمیک را طراحی کنید. در کنار آن المان‌های خاص و جزئیات مهم کارکتر‌ها را برای خودتان یا کسی که تصویرسازی را انجام می‌دهد مشخص کنید.

۴. تصویرسازی

برای تصویرسازی اگر خودتان مهارت لازم ندارید از یک طراح کمک بگیرید. در این گام لازم است برای المان‌های مهم به‌خوبی تصویرسازی شود. حواس‌تان باشد محتوای تصویری از جذابیت‌های بصری کافی برخوردار باشد!
این گام را هم می‌توانید به صورت دستی انجام دهید و هم به کمک ابزارهای دیجیتال. از آن‌جایی که این روزها کمیک‌ها در فضای دیجیتال منتشر می‌شوند بهتر است مهارت خود را در نرم‌افزار‌های گرافیکی ارتقا دهید.

تصویرسازی کمیک

۵. حروف‌چینی

معمولا افراد اهمیت حروف‌چینی را نادیده می‌گیرند. خیلی‌ها از روش‌های سنتی برای چیدن متن در پنل‌ها و تصویرسازی‌ها استفاده می‌کنند.
اما راه ساده‌تر استفاده از برنامه‌هایی است به سادگی می‌توان با آن‌ها اقدام به نوشتن زیرنویس، توضیحات و همچنین آواها کرد.
یک نمونه از این برنامه‌ها نرم‌افزار (Comic Life) است.

۶. انتشار

برای انتشار کمیک می‌توانید آن را به فایل PDF تبدیل کنید یا از پلاگین‌های مخصوص در وردپرس استفاده کنید.
همچنین می‌توانید کمیک را در صفحه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک‌ بگذارید. به‌طور مثال این روز‌ها پیج‌هایی که در اینستاگرام آثار خود را منتشر میکنند طرفدار‌های زیادی دارند.
بنابرین فعالیت در اینستاگرام می‌تواند در جذب مخاطب جدید به شما کمک کند.

علاوه بر این‌ها سایت‌های خوبی هم برای انتشار ایجاد شده‌اند؛ دو نمونه از سایت‌هایی که برای انتشار و دانلود کمیک‌ فارسی و خارجی استفاده می‌شوند، سایت‌های کامیکان و کمیک اسکواد هستند.

کسب درآمد کمیک نویس‌ها از طریق دونیشن

قبل از هرچیزی پای درد دل کمیک‌نویس‌ها و علاقه‌مندان که بنشینیم، می‌گویند این کار درآمد چندانی در ایران ندارد!
یا می‌گویند برای این‌که به یک کمیک‌نویس پر درآمد تبدیل شوید، حتما استخدام شرکت‌های بزرگ دنیا مثل مارول باشید.
اما امروز می‌خواهم یک روزنه امید را به علاقه‌مندان این حوزه معرفی کنم؛ این روزنه امید چیزی نیست جز دونیشن!
تحقیقی در‌این‌باره کردم و متوجه شدم این روز‌ها کمیک‌نویس‌ها از طریق دونیشن کسب درآمد دارند. به‌خصوص افرادی که در سوشال‌مدیا فعالیت مداومی دارند.

دونیت کمیک

اینستاگرام همان‌طور که برای بسیاری از حوزه‌ها بستر مناسبی شده است برای فعالیت و کسب درآمد؛ فضای مفیدی برای کمیک‌نویس ها نیز ایجاد کرده‌است تا هنر خود‌‌شان را با مخاطبان و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارند.
حالا که با روند ساخت کمیک آشنایی نسبی پیدا کرده‌اید. کار خود را شروع کنید و همچنین پیشنهاد می‌کنم برای انتشار آن از اینستاگرام استفاده کنید.
لازم است کمی هم با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنایی پیدا کنید تا در زمان کوتاه‌تری مخاطبان خود را پیدا کنید.
توجه داشته باشید که محتوا خود را با قالب محتوا‌های اینستاگرام هم‌گام‌سازی کنید. بعد تر می‌توانید محتوا‌های مناسب پلتفرم های دیگر را نیز شناسایی کنید تا نهایتا در سبک مورد علاقه‌تان کمیک‌سازی کنید.
تجربه پلتفرم‌های مختلف دید بهتری برای ادامه راه به شما می‌دهد.

جمع‌بندی

حالا اگر سوال این است که نهایتا از چه راهی دریافت دونیشن را ممکن سازیم. لازم است در پایان‌بندی این مقاله سایت حامی‌باش را به شما معرفی کنم. حامی‌باش سایتی است که دریافت دونیشن را در ایران هموار ساخته است. شما می‌توانید کاملا رایگان صفحه‌ خود را بسازید و مخاطب‌های‌تان از طریق ارز، ارز دیجیتال و به صورت ریالی از شما حمایت‌مالی کنند.
حامی‌باش یک دسته‌بندی مخصوص کمیک هم دارد که صفحه‌ی ارزش‌آفرین‌های دسته بندی کمیک را می‌توانید در آن‌جا مشاهده کنید.

امیدوارم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود و مشتاق شنیدن نظرات، انتقادات و تجربه‌های شما در بخش کامنت هستم.