برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه اسپانسر جذب کنیم؟ نکاتی برای جذب اسپانسر مناسب

چگونه اسپانسری مناسب جذب کنیم؟

احتمالا در گذشته تلاش کردید تا اسپانسر مناسبی را جذب کنید اما به هر دلیلی، موفق نشده‌اید. شاید به دنبال اسپانسری می‌گردید که از بلاگ، پادکست یا محتوای آموزشی شما حمایت کند. اما جذب اسپانسر، با تمام چالش‌هایی که دارد، آنقدرها هم سخت و دشوار نیست.

خیلی‌ها پیدا کردن یک اسپانسر خوب را به پیدا کردن یک شغل تشبیه می‌کنند. ممکن است با افراد مختلفی صحبت کنید، در بعضی مواقع پیشنهادات شما رد می‌شود و در بسیاری از موارد دیگر، برعکس این اتفاق رقم می‌خورد.

در این مقاله  راهکارهای کاربردی جذب اسپانسر را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

جذب اسپانسر، شانسی نیست!

 

قبل از شروع لازم است یک باور غلط را از ذهنمان بیرون کنیم. جذب اسپانسر، ارتباطی با شانس ندارد. برای پیدا کردن یک اسپانسر مناسب، که با شکل‌گیری همکاری هر دو طرف رضایت کافی داشته باشند، باید زمان و انرژی زیادی صزف کنید. همچنین لازم است راهکار‌هایی را انتخاب کنید که واقعا موثراند.

حال بیایید با یکدیگر به بررسی این راهکار ها بپردازیم.

 

5 نکته مهم در مسیر جذب اسپانسر

جذب اسپانسر

سعی کردیم راهکارهایی را جمع‌آوری کنیم که واقعا در جذب اسپانسر تاثیرگذار و کاربردی هستند. این راهکار ها شامل موارد زیر است:

 

1- مزیت‌های خود را به درستی بیان کنید

برای چه به اسپانسر نیاز دارید؟ چه منفعتی برای اسپانسر خود ایجاد می‌کنید؟ برای اینکه توضیح قانع کننده‌ای در مذاکره با یک اسپانسر داشته باشید، لازم است سوالات زیر را از خودتان بپرسید و با دقت به جواب آن‌ها را پیدا کنید.

  • چه هدفی را دنبال می‌کنم که برای رسیدن به آن به همراهی یک اسپانسر نیازمندم؟
  • جامعه مخاطب من از چه کسانی تشکیل می‌شود و چطور جذب اسپانسر خواهند شد؟
  • من چه قدر مخاطب دارم؟
  • آیا رقیب دیگری برای جذب این اسپانسر دارم؟ چه مزیت‌هایی نسبت به رقیبم، اسپانسر را به سمت من ترغیب می‌کند؟

سعی کنید در حد یک یا دو خط به این سوالات جواب دهید. حالا از این جملات استفاده کنید و یک پاراگراف درباره مزیت‌های خود بنویسید. از این نوشته در ایمیل و یا هرگونه مکاتبه‌ای که با اسپانسر دارید، استفاده کنید.

2- دفترچه تلفنتان را مرتب کنید!

جذب آدم ها

 یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های شما، ارتباطی است که با دیگر آدم‌ها دارید. 

مهم نیست صد عدد یا ده هزار شماره تلفن دارید. این شماره‌ها در هر صورت نقطه شروع شما هستند.

شبکه آدم‌هایی با آن‌ها در ارتباط هستید چند ویژگی مهم دارد:

  • برخلاف آدم‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها اربتاط دارید، این افراد اعتماد کافی به شما دارند و نیازی نیست انرژی بیشتری صرف اعتماد سازی کنید.
  • اگرچه ممکن است هیچ یک از این افراد به طور مستقیم اسپانسر احتمالی شما باشند، اما به احتمال بسیار زیادی در نهایت می‌توانید ارتباط‌های لازم برای پیدا کردن یک اسپانسر خوب را از همین آدم‌ها پیدا کنید.
  • نظرات سازنده‌ آن‌ها می‌تواند از خود پیدا کردن حامی هم مهم‌تر باشد!
  • این فکر را نکنید که لازم است تعداد بسیار زیادی ارتباط و شماره تلفن داشته باشید. فقط شروع کنید.

بهتر است وقتی می‌خواهید تماس‌ها را شروع کنید یک فایل گوگل شیت یا اکسل بسازید. سپس با کمک جدول‌ها، تاریخ تماس و جزئیات صحبت‌هایتان را یادداشت کنید. این کار به شفاف شدن چالش‌ها و کارهای بعدی که لازم است انجام دهید کمک بسیاری خواهد کرد

 

3- فقط یکبار کافی نیست

جیسون زوک در یک وبلاگ واندرینگ ایم فولی درباره جذب اسپانسر از طریق ایمیل هایی که زده می‌گوید:

هفتاد و پنج درصد اسپانسرهایی که جذب کرده‌ام، با ایمیل دومی که برای پیگیری فرستادم جذب شده‌اند، نه با همان ایمیل نخست و معرفی.

 

 سر همه ما شلوغ است و به نوعی خیلی از آدم‌ها تمایل دارند علاقه بیشتری از ما ببینند. اینجاست که اهمیت ثبت کردن اطلاعات اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. 

 

4- با جواب‌های منفی کنار بیایید

بیایید با هم صادق باشیم. مهم نیست چه قدر پیگیر باشید و یا چه قدر انرژی بگذارید، جواب‌های منفی همیشه وجود دارند. نکته مهم این است که نگذاریم این جواب‌ها باعث ناامیدی شما شود. اگر جواب منفی می‌شنوید، مسئله را شخصی ندانید.

احتمالا جواب منفی به خاطر یکی از این دلایل به شما داده شده است:

  • شاید اسپانسر مناسب با فعالیتتان را انتخاب نکردید
  • شاید بودجه درخواستی شما را ندارند
  • شاید با هم صنفی شما تجربه خوبی نداشتند

چیزی که اهمیت دارد این است که یاد بگیریم جواب منفی شنیدن، بخشی از راهی است که باید برای جذب اسپانسر طی کنید و حذف کردنش ممکن نیست.

راه‌های مختلف را امتحان کنید.

گاهی اوقات لازم است کمی از فضای فکری فعلیتان بیرون بیایید و خارج از گود اتفاقات را ببینید. خلاق بودن را فراموش نکنید و برای داشتن خلاقیت بیشتر تلاش کنید.

 

5- اسپانسرتان را سوپرایز کنید!

جلسه با اسپانسر

 

این یک توصیه ساده است. بیش از حد توانتان به اسپانسر خدمات پیشنهاد نکنید و در مرحله نتیجه، ارائه ضعیف داشته باشید. شما برای سوپرایز کردن اسپانسرتان باید برنامه داشته باشید.

به طور مثال اگر شما یک اینفلوئنسر باشید که اسپانسری برای محتوای خود جذب کرده، نباید بگویید که بعد از تبلیع شما، اسپانسر 1000 مشتری جدید به دست می‌آورد و 10% درصد این مقدار واقعا به مخاطب‌های آن‌ها اضافه شود.

 برعکس، حتی اگر فکر می‌کنید قرار است 1000 مخاطب جدید به آن‌ها اضافه کنید، کمی کمتر از این مقدار پیشنهاد کنید که هم آن‌ها را سوپرایز کرده باشید و هم حاشیه امنیتی را برای خود ایجاد کرده باشید. 

شما باید تجربه‌ای رقم بزنید که در دفعات بعدی، اسپانسر حاضر باشد پرداختی بیشتری داشته باشد. خلاصه بنز پیشنهاد نکنید و ژیان تحویل بدهید!

همچنین حتما برای ایجاد تجربه بهتر تمام اطلاعاتی که از نتیجه همکاری خود دارید، شفاف در اختیار طرف مقابل قرار دهید.

 

تفاوت اسپانسر و سرمایه‌گذار چیست؟

احتمالا خیلی وقت‌ها شنیده‌اید که کسی می‌گوید برای راه‌اندازی کسب وکارش به‌دنبال اسپانسر است. اما نکته اینجاست که باید بدانید اسپانسر به شما پول نمی‌دهد که کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. بلکه هدف اصلی اسپانسر نمایش برند خودش است و در چارچوب تبلیغات معنا دارد.

اما سرمایه‌گذار (Investor) فرد یا شرکتی است که به‌دنبال دیده شدن نیست و چیزی برای تبلیغ ندارد. در حقیقت سرمایه‌گذار به‌شما سرمایه (Fund) می‌دهد، سرمایه خود را بر روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری می‌کند و در ازای آن، خود را در سود حاصل از کسب و کارتان شریک می‌کند.

در ادامه همراه ما باشید تا راهی دیگر برای جذب حمایت مالی به شما معرفی کنیم.

 

معرفی یک راه دیگر برای جذب حمایت مالی

دونیت یا همان جذب حمایت مالی مستمر روشی است که در آن شما محتوا و یا محصول خلاقانه را در اختیار مخاطب می‌گذارید و از او می‌خواهید هرچه قدر که برایش مفید بوده از شما حمایت مالی کند. در واقع در این روش قیمت‌گذاری توسط مخاطب صورت می‌گیرد.

به طور مثال شما وبلاگی دارید که در آن محتوای رایگان انتشار می‌دهید. با بستری مانند حامی باش می‌توانید در وبلاگ خود از مخاطبان بخواهید در ازای محتوایی که در اختیارشان قرار دادید از شما حمایت مالی کنند تا شما فعالیت خود را باکیفیت و کمیت بیشتری ادامه دهید.

این امکان برای همه افراد از جمله بلاگرها، برنامه نویسانی که امکانات رایگانی را به دیگران ارائه می‌کنند، پادکستر ها و تمامی افرادی که به نوعی ارزش‌آفرینی می‌کنند وجود دارد.

سخن پایانی

جمع بندی

همانطور که در این مقاله بار ها اشاره کردیم، پیدا کردن یک اسپانسر، شاید با چالش‌های بسیاری همراه باشد اما با درنظر گرفتن موارد زیر می‌توان به موفقیت رسید:

  • درباره قابلیت‌های خود شفاف باشید
  • به طور مستمر مداکرات خود را پیگیری کنید و تنها به یک بار تماس اکتفا نکنید
  • از جواب‌های منفی برای بهتر شدن درس بگیرید
  • و در نهایت تمام تلاش خود را برای رقم زدن یک تجربه خوب، انجام دهید.

همچنین اگر درباره جذب اسپانسر مطمئن نیستید، می‌توانید به روش‌های دیگر جذب حمایت مالی نیز فکر کنید.

 

با تشکر از همراهی شما.

موفق باشید